Saint-Gobain feirer 350 års jubileum

Saint-Gobain feirer 350 års jubileum

I år feirer Saint-Gobain sitt 350-årsjubileum. Et storslaget jubileum som konsernet vil markere ved å fortelle om sin lange historie og hvilke visjoner man har for fremtiden. Gjennom 2015 kommer mange ulike aktiviteter til å bli gjennomført over hele verden. Arrangementene begynte i Shanghai den 9 januar og kommer til å avsluttes i Paris i oktober.

SAINT-GOBAIN, ET KONSERN MED SIKTET INNSTILT PÅ FREMTIDEN

Saint-Gobain startet 1665 av Ludvig XIV og Jean-Baptiste Colbert og er dermed det eldste firmaet i Paris Bourse’s CAC 40 indeks. Konsernet har gjennom sin lange historie tilpasset seg omverdens forandringer og tatt de mange utfordringene som har vært stilt. Takket være sin lange erfaring og bedriftskultur har konsernet siktet innstilt på fremtiden basert på seks grunnpilarer gjennom Saint-Gobains verdier:

Verlden er grenseløs: Siden den første virksomheten åpnet utenfor Frankrike (i Tyskland på 1850-tallet) har Saint-Gobain ekspandert og blitt et stort internasjonalt konsern med virksomhet i 64 land.

Holdbar utvikling: Saint-Gobain tilbyr produkter og løsninger for en holdbar utvikling for å minske miljøpåvirkningen og gi et lavere energiforbruk.

Innovasjon forandrer verden: Saint-Gobain er et av verdens mest innovative foretak. Fornyelse og nyskaping er en viktig del i foretakets historie og identitet. Saint-Gobains produkter og løsninger bidrar til å forbedre miljøet og det daglige livet.

Talent er uendelig: Saint-Gobains fremste tilgang er dens ansatte. Den daglige virksomheten baseres på gjensidige vurderinger for å imøtese ønskemål fra millioner av kunder over hele verden.

En bra bomiljø for alle er oppnåelig: Saint-Gobain har påtatt seg oppgaven å forbedre bomiljøet for alle gjennom å ta fram innovative materialer og produkter som er tilpasset det lokale markedet og gjennom Saint-Gobain Initiatives Foundation.

Saint-Gobain bygger på erfaringer fra det historiske og planerer for fremtiden: I mer enn 350 år har konsernet tilpasset seg omverdens forandringer.

“Dette jubileet er en mulighet for å vise frem vår styrke som vi fått gjennom 350 års erfaring og innovasjon. Vår lange erfaring gjør at vi forstår og fokuserer på langsiktighet. Det gir oss dessuten en trygghet og rørlighet som kreves for en kontinuerlig tilpasning til omverdens forandringer. Vår lange historie er et bevis for at vårt foretak konsekvent har øket grensene og bidratt med teknologiske løsninger og utfordringer. Når vi ser tilbake og ser verden i dag og hva vi gjør blir vi overbevist om at det finnes mange anledninger til å tro på fremtiden. Så det er med siktet innstilt på fremtiden og innovasjoner som vi feirer dette jubileumet. Det er vår optimisme som vi vil dele med alle gjennom 2015.” sier Pierre-André de Chalendar, ordførende og CEO i Saint-Gobain.

ET ÅR FYLT AV JUBILEUMSAKTIVITER

Den 9 januar 2015 i Shanghai innviet Pierre-André de Chalendar, ordførende og CEO i Saint-Gobain, jubileumsåret som kommer til å omfatte en rekke ulike aktiviter:

Futuristiske paviljonger åpne for allmenheten som viser konsernets innovasjonskapasitet og enestående ekspertkunnskap om byggematerialer. Paviljongene kommer til å vises på flere steder i verlden og gir besøkende en sensorisk og artistisk opplevelse:

Shanghai, Kina, i januar

São Paulo, Brasilien, i april

Philadelphia, USA, i juni

Paris, Frankrike, i oktober

En virtuell utstilling på fem språk (fransk, engelsk, tysk, spansk og portugisisk) som publiseres i februar. Med mer enn 700 historiske dokumenter gir Saint-Gobain alle en mulighet til å utforske og lære seg mer om konsernets historie med bl.a. aldri tidigere publiserte dokumenter og personlige fortellinger. Utstillingen omfatter seks ulike temaer som gir besøkende dypere kunnskap om Saint-Gobains innovasjoner (Transformation of Material; From Advertising to Marketing; Saint-Gobain throughout the World; Major Achievements; The Word of Work; Corporate Governance and Culture). Dessuten får man oppleve en spektakulær 3D-konstruksjon av fabrikken for produksjon av speilglass (Manufacture des Glaces) som den skulle sett ut ved tiden for den franske revolusjonen. Besøkende kan selv bidra til utstillingen ved å laste opp sine personlige bilder og fortellinger.

En jubileumsbok med QR-lenker til den virtuelle utstillingen kommer til å publiseres av Editions Albin Michel på våren 2015. Jubileumsboken trykkes på fem språk (fransk, engelsk, tysk, spansk og portugisisk). Denne jubileumsboken forteller om konsernets historie og gir leseren mulighet til å lære mer om Saint-Gobain.

World 350 - et gratisspill for smartphones og pads. World 350 gir spilleren mulighet til å prøve sina digitale ferdigheter og å konkurrere mot venner. Oppgaven går ut på å bygge hus på planeten World 350. Spillet lanseres på våren 2015.

Den store jubileumsdagen kommer til å feires den 15 oktober over hele verden med alle ansatte.

350 ÅRS HISTORIE

Saint-Gobains historie preges av diversifisering og omfokusering. Tross dette har konsernet igjen sin opprinnelige virksomhet – produksjon av plant glass – selv om akkurat denne virksomheten kune svarer for 11% av dagens inntekter. Tidig innså man viktigheten av innovasjon og internasjonalisering.

1600-tallet

Ludvig XIV med den pådrivende minister Jean-Baptiste Colbert grunnla fabrikken for produksjon av speilglass (La Manufacture royale des glaces) for å utfordre de fremstående produsentene i Venezia.

1700-tallet

Speil blir moderne og etterhvert billigere. Fabrikken La Manufacture, som nå har mer enn 1.000 ansatte, moderniseres og blir meget fremgangsrik i resten av århundre.

1800-tallet

Saint-Gobain møter hard internasjonal konkurranse og diversifiserer til den kjemiske industrien. På slutten av århundret er glass- og kjemikalievirksomhetene omtrent like store. Etterspørselen etter fasadeglass øker näå arkitektene begynner å bruke jern- og stålkonstruksjoner på offentlige bygninger som f.eks. stasjoner, arkader og haller. Dette gir et oppsving for glassproduksjonen ved La Manufacture.

1900-tallet

På denne tiden produserer Saint-Gobain alle typer av glassprodukter (planglass, flasker, optiskt glass, glassfiber etc.). Den fremvoksende bilindustrien og moderne arkitektur med store glassflater gir konsernet nye markeder. 1970 går Saint-Gobain sammen med Pont-à-Mousson som produserer sentrifugalstøpte støpejernsrør. Dette leder til nasjonalisering (1982) og senere til privatisering (1986), økte investeringer i forskning og utvikling, ekspansion til nye geografiske markeder samt oppkjøp og salg av ulike virksomheter. Blandt oppkjøp kan nevnes Norton 1990 som ga Saint-Gobain en lederposisjon innen høyteknologiske materialer (slipematerialer, keramiske skiver og gips). Saint-Gobain fikk en ledende posisjon innen markedet for distribusjon av byggematerialer ved oppkjøp av Poliet (Point.P, Lapeyre och Weber) 1996 som står for 45% av omsetningen (2013).

Saint-Gobain fokuserer på en strategi for holdbar utvikling og bomiljø samtidig som man fortsetter med de industri innrettede markedene. Konsernet fortsetter å vokse på nye geografiske markeder og gjør flere store oppkjøp for å øke virksomheten innen distribusjon av byggematerialer i Europa (British Plaster Board 2005 og Maxit 2007).

OM SAINT-GOBAIN

2015 feirer Saint-Gobain sitt 350-årsjubileum, 350 anledninger til å ha tro på fremtiden. Takket være sin lange erfaring og ambisjon for kontinuerlig innovasjon har konsernet fått en verdensledende posisjon innen byggematerialer og høytpresterende materialer og arbeider med innovative løsninger for en holdbar utvikling, mindre miljøpåvirkning og lavere energiforbruk. I 2013 hadde Saint-Gobain en omsetning på 42 milliarder €, virksomhet i 64 land og ca 190.000 ansatte. For mer informasjon om Saint-Gobain se www.saint-gobain.comog Twitter @saintgobain.

PRESSEKONTAKT:

Sophie CHEVALLON+33 (0)1 47 62 30 48