Mindre igjensetting med nye Norton polèrnylonbånd

Mindre igjensetting med nye Norton polèrnylonbånd

Bånd i polernylon brukes for flatebearbeiding av metall. Et stort problem er ofte at disse båndene setter igjen merker noe som forårsaker tidskrevende ombearbeiding. Norton har nå lansert en serie nye bånd Rapid Prep, som skal være frie for igjensetting i henhold til produsenten.

Nortons nye slipebånd Rapid Prep brukes til grading, flatebearbeiding og ferdigstillelse av overflate. De har et nyutviklet bindemiddel, Clean Bond™, som oppgis å ha igjensettingsfri bearbeiding og gi kaldere overflatebehandling enn tradisjonelle polèrbånd. Rapid Prep-sortimentet omfatter tre produktlinjer med ulik bøyelighet: Regular flex, Low flex og Extra flex. De nye Rapid Prep-båndene har tre ganger lengre levetid enn tradisjonelle polèrnylonbånd og kan forkorte bearbeidingstiden med opp til 50 % i henhold til produsenten.

Båndet har slipemiddel av aluminiumoksid og ryggmateriale av polyester eller nylon. De finnes i grovhetene grov, medium, fin og meget fin og i dimensjoner tilpasset f.eks. søylemaskiner, filmaskiner, benkeslipemaskiner, portable maskiner samt bredbåndpussere opp til 1.320 mm bredde.

”Takket være det nye bindemidlet Clean Bond™ er båndene igjensettingsfrie noe som eliminerer tidkrevende ombearbeiding og dermed får man en mye mer effektiv flatebearbeiding.” sier Audun Hjelseth salgssjef hos Saint-Gobain Abrasives AS.

Se også www.nortonbeartex.com