Ny spindelmontert overflatebehandlingsrondell

Ny spindelmontert overflatebehandlingsrondell

Norton lanserer en ny overflatebehandlingsrondell som gir mer effektiv sluttbearbeiding etter sliping av detaljer i f.eks. stål, rustfritt samt aluminium og andre ikke-jernmetaller. Den nye rondellen, som har betegnelsen Vortex Rapid Finish, er spindelmontert noe som gjør den godt egnet for bearbeiding på vanskelig tilgjengelige steder.

Den nye Vortex RapidFinish-rondellen brukes for overflateforbedring etter sliping med f.eks. navrondeller, fiber- eller lamellrondeller, for å oppnå endelig overflatefinhet. Bruksområdet omfatter bl.a. fjerning av sliperiper, bearbeiding av flatedefekter, grading, kantbryting, rengjøring, korrosjon- og oksidfjerning og polèring. Den gir i henhold til leverandøren en jevn og fin flate uten brenning og gir hurtig bearbeiding i kombinasjon med lang levetid.

Vortex RapidFinish-rondellen har 150 mm diameter og 13 mm tykkelse. Spindelens diameter er 8 mm. Den er beregnet for bruk i elektriske eller luft maskiner for ulike bruksområder innen f.eks mekaniske verksteder, støperier, bilkarrosseri- og billakkeringsverksteder, verfts- og offshoreindustri, verkstedindustri, produksjon av rustfrie detaljer i eksempelvis matvareindustrien. Vortex RapidFinish brukes for krevende grading, sluttbearbeiding, fjerning av sveismerker og sliperiper, nedsliping av mindre sveisesømmer, bearbeiding av vaskebeslag, tanker mm. I Vortex-sortimentet for overflatebearbeiding inngår også rondeller montert på en glassfiberarmert støtteplate for bruk i vinkelslipemaskin, kvickrondeller med hurtigfeste type TR, samt pressede rondeller for montering på løs spindel.

Vortex RapidFinish er produsert av polèrnylon med et patentert slipemiddel som i kombinasjon med en helt ny produksjonsmetode gir opp til dobbel avvirkning sammenliknet med tradisjonelle overflatebehandlingsrondeller. Et nytt avansert bindemiddel gir økt levetid med opp til fordoblet antall bearbeidede detaljer pr. rondell med beholdt flatefinhet i henhold til produsenten. Rondellen har jevn og konstant avvirkning og gir høyere kvalitet på de bearbeidede detaljene uten igjensetting eller skjenerende lukt.

”Med denne nye spindelmonterte overflatebehandlingsrondellen Vortex RapidFinish utvides bruksområdet ytterligere slik at bl.a.sveisesliping i trange rom blir betydlig enklere” sier Audun Hjelseth, salgsansvarlig hos Saint-Gobain Abrasives AS.