Nye navrondeller for høyfrekvente og turbindrevne vinkelslipere

Nye navrondeller for høyfrekvente og turbindrevne vinkelslipere

Norton lanserer et nytt sortiment navrondeller spesielt beregnet for bruk på vinkelslipere med meget høy effekt. De nye navrondellene, Norton Quantum HF, brukes for sliping med elektriske høyfrekvensvinkelslipemaskiner eller med pneumatiske turbindrevne vinkelslipemaskiner.

Vinkelslipemaskiner for yrkesmessig bruk har vanligvis en effekt på 1.200 – 1.400W, men innen visse områder, som f.eks. støperier og mekaniske verksteder, benyttes vinkelsliper med effekt på 2,6 kW – 4,5 kW for meget krevende sliping. Disse effektsterke maskinene er enten elektriske høyfrekvensmaskiner eller pneumatiske turbinmaskiner. For å oppnå optimal ytelse ved krevende sliping med denne typen av maskiner, må navrondeller spesielt konstruert for dette formål brukes.

Norton lanserer et nytt sortiment navrondeller, Norton Quantum HF (High Frequency), spesielt beregnet for sliping med disse meget effektsterke vinkelslipemaskinene. For å motstå de høye kreftene på rondellen og for å gi brukeren maksimal sikkerhet benyttes et ekstra lag armeringsnett i rondellen som samtidig gir et lavere vibrasjonsnivå. Norton Quantum HF navrondeller finnes i dimensjonene 180 x 22,23 mm og 230  22,23mm med en tykkelse på 7mm. De er beregnet for sliping av rustfritt, legeringer og kullstål, men også for aluminium og andre ikke-jernmetaller, samt titan.

Norton Quantum HF har en ny patentsøkt bindemiddelteknologi som gjør rondellen mer motstandskraftig og som derfor gir lengre levetid. Det nye bindemidlet gjør dessuten navrondellene meget stabile hvilket gir et lavere vibrasjonsnivå, mindre støvutvikling og høyere presisjon. Som slipemiddel i navrondellene brukes NorZon Plus som gir høy avvirkning og hurtig sliping. Norton Quantum HF er meget fri- og hurtigskjærende som i kombinasjon med den vesentlig forbedrede levetiden gir en lavere total slipekostnad samt minsker risikoen for brenning av arbeidsstykket i henhold til produsenten.

”Det nye Norton Quantum HF-sortimentet gir de profesjonelle brukerne mulighet for å slipe hurtigere, mer effektivt og sikrere med såvel elektriske som luftdrevne vinkelslipere med meget høy effekt” sier Adudun Hjelseth, salgsansvarlig hos Saint-Gobain Abrasives AS.