Nye overflatebehandlingsrondeller halverer bearbeidingstiden

Nye overflatebehandlingsrondeller halverer bearbeidingstiden

Norton lanserer en ny serie overflatebehandlingsrondeller, Vortex Rapid Prep, som gjør at flere slipemomenter kan utføres med èn og samme rondell og samtidig halvere bearbeidingstiden.

De nye overflatebehandlingsrondellene er beregnet på fjerning av flatedefekter, slipemerker, rust, korrosjon, farge og glødeskall, rengjøring av former, lettere grading av kanter mm. De har en helt ny oppbygning som gjør at de avvirker som en konvensjonell grov rondell, men gir en betydlig finere flate. Dette gjør at flere slipemoment (grov-, mellom- og finsliping) kan utføres i samme moment, noe som gir tids- og kostnadsbesparinger samtidig som det forenkler arbeidet og minsker lagerlegging av rondeller i ulike grovheter. De er også meget motstandskraftige mot slitasje, hvilket gjør at de har opp til fire ganger lengre levetid enn tradisjonelle rondeller i henhold til leverandøren. Rondellene er såkalt smelt-frie og  tetter seg defor lite ved bearbeiding av myke metaller som f.eks.aluminium.

Vortex Rapid Prep-rondellene finnes i 50 og 76 mm diameter og er utstyrt med Speedlock. De brukes med en spesiell holder for bruk i pneumatiske eller elektriske maskiner. De finnes i grovheter fra "ekstra grov" til "meget fin".

”Med de nye Vortex Rapid Prep-rondellene går overflatebehandlingen dobbelt så fort og gir den laveste bearbeidingskostnaden pr detalj” sier Audun Hjelseth, salgsansvarlig hos Saint-Gobain Abrasives AS.