Nye overflatebehandlingsrondeller med bredere bruksområde

Nye overflatebehandlingsrondeller med bredere bruksområde

Norton lanserer et nytt sortiment overflatebehandlingsrondeller med hurtigfeste. De nye rondellene kan brukes for sliping med alle sider på rondellen (overside, underside og kant) noe som gir et langt bredere bruksområde.

De nye rondellene, som har betegnelsen Vortex Rapid Blend, brukes for grading og kantsliping på detaljer av titan, nikkellegeringer, rustfritt stål, mykt kullstål og aluminium. De kan også brukes for overflatebehandling som fjerning av slipemerker og andre flatedefekter. Rondellene er konstruert av nylonfiber som er belagt med et patentert slipemiddel og et spesielt fenoplastbindemiddel. Den nye konstruksjonen gjør at rondellen blir meget motstandskraftig mot slitasje og har 3-8 ganger lengre levetid enn en tradisjonell overflatebehandlingsrondell i henhold til produsenten. Rondellene kan dessuten benyttes for sliping med alle sider, noe som gir et bredere bruksområde og bedre tilgang på vanskelige tilgjengelige steder. Vortex Rapid Blend-rondellene avvirker som en tradisjonell grov rondell, men gir en betydelig finere flate. Dette gjør at tre slipemomenter (grov-, mellom- og finsliping) kan utføres i et eneste moment med de nye rondellene. Dette gir tids- og kostnadsbesparinger samtidig som det forenkler arbeidet og minsker lagerlegging av rondeller i ulike grovheter.

Vortex Rapid Blend-rondellene finnes i 25, 38, 50 og 76 mm diameter og er utstyrt med hurtigfeste. De brukes med en spesiell holder for bruk i luft- eller elektriske maskiner. Om man eksempelvis bruker de større rondellene med en 25 mm holder, blir rondellen mer fleksibel og kan brukes for bearbeiding av profilerte flater og konturer.

”Med de nye Vortex Rapid Blend-rondellene blir grading- og overflatebehandlingsarbeidet mer effektivt og produktiviteten øker takket være det brede bruksområde og den forbedrede levetiden” sier Audun Hjelseth, salgsingeniør i Saint-Gobain Abrasives AS. Se også www.saint-gobain-abrasives.com