Skumkjøling forenkler hullboring og generell boring

Skumkjøling forenkler hullboring og generell boring

Clipper lanserer et nytt skumbasert system for kjøling og fjerning av slagg ved våtboring og hullboring som eliminerar sprut och stänk på arbetsplatsen.

Ved våtboring brukes vann for å kjøling av borkronen og for fjerning av slagg. Det slagg blandede kjølevannet har en tendens til å spre seg og søle til omgivelsene, noe som gjør at selve arbeidsplassen blir såvel møkkete som bløt, og tidkrevende tildekking og rengjøring av arbeidsområdet må ofte gjøres i samband med boringen. Den nye kjølemetoden, Clipper Foam, bruker et skum i stedet for vann. Skummet føres inn til borkronen på samme måte som når vann brukes, men ettersom skummet har en tykkere konsistens enn vann er det mye enklere og raskere å suge opp med en støv- og vannsuger. Dessuten gir Clipper Foam ingen lukt og sprut runt borehullet.

Det nye systemet består av en skumgenerator, en oppsamler som settes rundt borkronen, en skumbehandlingsenhet samt en støv- og vannsuger. Skumgeneratorn produserer et skum ved at under trykk blande et miljøvennlig emne (tensid) med vann. Skummet sprutes rindt borkronen på vanlig måte og det slaggblandede skummet suges inn i oppsamleren og ledes deretter til skumbehandlingsenheten der skumvolumet reduseres. Massen suges til slutt inn i støv- og vannsugeren.

Clipper Foam er en ideell løsning for boring og hullboring innendørs i f.eks. nyrenoverte lokaler og spesielle industrilokaler som f.eks. kjernekraftverk der man vil unngå tilgrising eller der vannsøl kan forårsake skader samt der man ønsker et renere arbeidsmiljø.

Frithjof Ask Kihle

Sales Engineer Øst 48 24 75 08