SALTO investerer i det østerrikske selskapet Gantner for å styrke sin portefølje av Adgangskontroll-løsninger, og ønsker nye aksjonærer velkommen

Oiartzun, SPANIA (15. oktober 2020) SALTO Systems («SALTO»), en ledende produsent av elektroniske adgangskontroll løsninger, har ervervet Gantner Electronic Austria Holding GmbH («Gantner»).

SALTO er en ledende produsent innen elektroniske adgangskontroll løsninger med pålitelige kunder innen utdanning (Princeton University, University of Oxford), hotellvirksomhet (Hilton, Meliá Hotels and Resorts), helsetjenester (Cleveland Clinic), kommersielle tjenester (Assemblée Nationale, T-Mobile), Co-working (IWG Group, The Executive Center), detaljhandel (BBVA, Migros), bofellesskap (The Student Hotel, Sonder) og bolig (Greystar). SALTO har en av de bredeste produktporteføljene innen adgangskontroll over hele verden, og kan oppfylle praktisk talt alle tekniske og funksjonelle krav. Dermed kan adgangskontroll løsninger fra SALTO omfatte nesten alle adgangspunkter i en bygning og dens omkrets. SALTOs administrasjonsprogramvare for adgangskontroll gir et intuitivt brukersentrert programvaregrensesnitt som gjør det enkelt og sikkert å inkorporere adgangskontroll for alle typer bygningsstørrelser eller brukerbehov.

I tillegg til Gantner, har SALTO lagt Clay (NL) og Danalock (DK) til sin portefølje de siste årene, og har dermed styrket sin posisjon innen skytjenester, mobil tilgang og kundesentriske løsninger som billettsystemer og kontantfri betaling.

Gantner er et østerriksk selskap som spesialiserer seg på adgangssystemer, elektroniske låse- og oppbevaringssystemer, kontantfri betaling, kasseapparat- og faktureringssystemer, tidsregistreringssystemer for personell samt billett- og administrasjonsprogramvare for fritidsfasiliteter. En kundesentrert og serviceinnstilt kultur posisjonerer Gantner som en foretrukket partner til en rekke kunder, alt fra små og mellomstore bedrifter til bransjeledende Fortune 500-selskaper.

Transaksjonen ble finansiert av en kombinasjon av kapitaløkning, bankfinansiering og kontanter. Kapitaløkningen beløper seg til € 125 millioner og er tegnet av både eksisterende aksjonærer som ALANTRA (SP) og nye investorer som SOFINA (BE), PENINSULA CAPITAL (LUX) og FLORAC (FR). Finansielle investorer vil ha en samlet eierandel på 30 % i SALTO, mens resten beholdes av SALTOs stiftende medlemmer og ledere (60 %) og private investorer (10 %).

Noe av det som gjorde Gantner attraktivt for SALTO var deres sterke engasjement for forskning og utvikling. «Nyanskaffelsen av Gantner i SALTO-porteføljen gjør at vår evne til å fortsette å levere det absolutt beste innen elektroniske adgangskontroll løsninger går en lys fremtid i møte», sa Javier Roquero, medstifter og administrerende direktør i SALTO. «Gantner-produktpakken tilbyr en rekke innovative låsingsløsninger samt kontantløse betalings- og billettsystemer som beriker og diversifiserer vårt produkttilbud og vil forbedre sluttbrukeropplevelsen. Vi er begeistret for å ønske Gantner velkommen til SALTO-familien.»

«Takket være det nye partnerskapet med SALTO kan vi utvide produktporteføljen vår, dra nytte av viktige synergier, bedre målrette våre markeder og adressere kundesegmenter med nøyaktighet. Dette setter oss en optimal posisjon for å fortsette den dynamiske veksten», sier Elmar Hartmann, administrerende direktør i Gantner Group.

Med en samlet arbeidsstyrke på 1200 ansatte i 40 land, inkludert mer enn 230 dedikert til FoU, en omsetning på € 260 millioner og over en million adgangspunkter levert hvert år, konsoliderer den kombinerte gruppen sin posisjon som en global leder innen elektronisk adgangskontroll.

SALTO og Gantner er klare og villige til å gjennomføre nye vekstprosjekter sammen. Den kombinerte gruppen vil gjøre det mulig for SALTOs kunder å tilby sine gjester og ansatte en problemfri dør-til-dør-reise (f.eks. adgang til parkeringsplass, hovedinngang, heiser, billetter, kontant betaling, skap, kontordører, kantine og fritidsfasiliteter, alle med samme legitimasjon). «Hvis det er en ting den globale COVID-pandemien har lært oss, er det at evnen til å levere mer kontaktløse løsninger som administreres av sluttbrukere, er veldig nødvendig og er kommet for å bli», sa Javier Roquero. «Gantner har utviklet en rekke løsninger som gir sluttbrukere mer autonomi når det gjelder å få adgang, betale for varer og kjøpe billetter og få adgang til spesielle arrangementer. Dette gir en utrolig merverdi på vår eksisterende innsats for å tilby kundene flere kontaktløse løsninger.»

Pressekontakt:
Ion Murga
marketing@saltosystems.com

Om SALTO Systems

SALTO Systems ble grunnlagt i Irun, Spania i 2001, og er verdensledende innen utvikling og produksjon av ledende elektroniske tilgangskontrolløsninger, spesielt innen sektorer der sikkerhet er kritisk. Selskapet revolusjonerte tilgangskontroll med en banebrytende tilnærming som inneholdt den første frittstående, batteridrevne elektroniske låsen; SALTO Virtual Network (SVN) Data-on-Card-teknologi; og det første trådløse tilgangskontrollsystemet som kombinerte en frittstående låseanordning med online sanntidsfunksjoner – alt uten bruk av ledninger eller mekaniske nøkler. Mer nylig har selskapets teknologiske kompetanse ført SALTO til ledende posisjoner innen både skybasert tilgangskontrollteknologi og mobile tilgangsløsninger. SALTO har levert mer enn 5 millioner tilgangspunkter over hele verden, brukt av anslagsvis 40 millioner mennesker hver dag. SALTO har lokale salgs- og tekniske kontorer i 32 land og et kanalpartnernettverk som utvider rekkevidden til nesten alle regioner i verden. SALTO er sertifisert i henhold til ISO 9001 kvalitetsstyring samt ISO 14001 miljøledelse og ISO 27001 for informasjonssikkerhetsstyring. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se: www.saltosystems.com.

Om Gantner

Gantner ble grunnlagt i Schruns, Østerrike i 1982, og er allment ansett for å være en pioner innen kontaktløse elektroniske tilgangsstyrings- og tidsregistreringssystemer i sine kjernesegmenter. Gantner tilbyr sine kunder løsninger basert på RFID og NFC-teknologi for bruk i treningssentre, offentlige bassenger og spa, temaparker, universiteter og biblioteker, og i kommersielle eiendommer og offentlige bygninger. Løsningene inkluderer tilgangssystemer, elektroniske låse- og oppbevaringssystemer, kontantfri betaling, kasseapparat- og faktureringssystemer, tidsregistreringssystemer for personell samt billett- og administrasjonsprogramvare for fritidsfasiliteter. Gantner er aktiv i over 60 land med datterselskaper i Tyskland, Storbritannia, Dubai og Australia, og er sertifisert i henhold til ISO 9001 for kvalitetsstyring samt ISO 14001 for miljøledelse og ISO 27001 for informasjonssikkerhetsstyring, og har mottatt flere utmerkelser for innovasjon, produktdesign og beste arbeidsgiver i regionen. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se: www.gantner.com.

Om Sofina

Sofina er et familieeid investeringsselskap som er kontrollert av etterkommerne til Gustave Boël og er notert på Euronext Brussel og forvalter sine egne eiendeler, som utgjør ca. 7,3 milliarder euro. Sofina ønsker å være den foretrukne partneren til gründere og familier som leder voksende selskaper ved å støtte dem med tålmodig kapital og støttende råd. De tar posisjoner i minoritetseierskaper, vanligvis i området 75 til 300 millioner euro. Felles visjon og sterk interesseavstemming med partnerne er avgjørende for implementeringen av strategien. Mer informasjon finner du på www.sofinagroup.com.

Om Peninsula Capital

Peninsula Capital er et paneuropeisk private equity-selskap med € 1,6 milliarder under forvaltning.
Peninsula er en verdiorientert langsiktig investor som søker velstyrte selskaper med sterke grunnleggende forhold, bærekraftig konkurransedyktig ledelse og internasjonalt fotavtrykk.
Halvøya er preget av et fleksibelt investeringskriterium som gjør det mulig å søke både kontrollerende og minoritetsinteresser. Siden 2016 har Peninsula investert i 9 selskaper innen detaljhandel, industri, transport, helsevesen og finans. Mer informasjon finner du på www.peninsulacapital.co.uk.

Om AlantraAlantra er en global alternativ kapitalforvaltnings-, investeringsbank- og kredittporteføljerådgivningsfirma med fokus på mellommarkedet. Med alternativ kapitalforvaltning (2,4 milliarder euro per 20. september) tilbyr Alantra sine kunder unik tilgang til et bredt spekter av investeringsstrategier. Alantras team for privat egenkapital er pioneren og en av de ledende enhetene for privat egenkapital i det iberiske markedet med over 25 års erfaring og en klar og velprøvd investeringsstrategi, hovedsakelig basert på å drive vekst i det øvre mellommarkedet av iberiske selskaper gjennom internasjonalisering (både organisk og uorganisk) . Alantra PE har lang erfaring med differensierende ekspertise innen mat og drikke, industri, helsevesen og teknologi, og har en unik tilgang til det iberiske markedet og påvist evne til å skape proprietær avtaleflyt. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se: www.alantra.com.

Om Florac

Florac er et verdipapirforetak ledet av Marie-Jeanne Meyer, historisk aksjonær i Louis-Dreyfus-gruppen, og ledet av Léopold Meyer. Florac investerer € 20–150 mm i aksjebeholdning sammen med strategiske partnere, grunnleggere eller ledere i selskaper med sterke vekstutsikter og basert i Europa og USA. Floracs investering i SALTO er den tredje siden årsskiftet og bringer antallet selskaper som de har inngått samarbeid med (som majoritets- eller minoritetsinvestor) til mer enn 20 siden etableringen i 2009. Dets familieeierskap og fleksible investeringshorisont gjør det mulig å støtte selskaper over tid. Florac har kontorer i Paris og Los Angeles. Mer informasjon finner du på www.florac.eu.

Rådgivere og andre deltakere i transaksjonen

SALTO:

• Finansiell og skattemessig due diligence PwC, Landwel
  • Juridisk: Garrigues San Sebastian, Wolf Theiss
  • Finansiering: Banco Sabadell, BBVA

Finansielle investorer:

• Fusjons- og oppkjøpsrådgiver for Sofina og Peninsula Capital: BNP Paribas
  • Fusjons- og oppkjøpsrådgiver for Florac: Degroof Petercam
  • Juridisk rådgiver for Sofina: Linklaters
  • Juridisk rådgiver for Peninsula Capital: Herbert Smith Freehills
  • Juridisk rådgiver for Alantra: King Wood Mallesons
  • Juridisk rådgiver for Florac: Shearman & Sterling
  • Kommersiell due diligence Bain & Co
  • Due diligence innen finans, skatt, miljø og bærekraftige investeringer: KPMG
  • Forsikring: Willis Towers Watson

SALTO Systems ble grunnlagt i Irun, Spania i 2001, og er en av verdensledere innen utvikling og produksjon av ledende elektroniske tilgangskontrolløsninger, spesielt innen sektorer der sikkerhet er kritisk. Selskapet revolusjonerte tilgangskontroll med en banebrytende tilnærming; SALTO Virtual Network (SVN) Data-on-Card-teknologi; og det første trådløse tilgangskontrollsystemet som kombinerte en frittstående låse med online sanntidsfunksjoner – alt uten bruk av ledninger eller mekaniske nøkler. Mer nylig har selskapets teknologiske kompetanse ført SALTO til ledende posisjoner innen både skybasert tilgangskontrollteknologi og mobile tilgangsløsninger. SALTO har levert mer enn 5 millioner tilgangspunkter over hele verden, brukt av anslagsvis 40 millioner mennesker hver dag. SALTO har lokale salgs- og tekniske kontorer i 32 land og et kanalpartnernettverk som utvider rekkevidden til nesten alle regioner i verden. SALTO er sertifisert i henhold til ISO 9001 kvalitetsstyring samt ISO 14001 miljøledelse og ISO 27001 for informasjonssikkerhetsstyring. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du se: www.saltosystems.com.