Avdukingen av nye kongeportretter gjennomført - H.M. Kong Harald til stede

Oslo, 26. mars2015 – Hans Majestet Kong Harald var i dag til stede ved avdukingen av de tre nye kongeportrettene kalt «Frigjøringskongene». Portrettene fremstiller Kong Harald V, kong Olav V og kong Haakon VII – alle i en alder av 78 år. Maleriene ble gitt i gave til Norges Hjemmefrontmuseum fra Samlerhuset med bidrag fra Norges Hjemmefrontmuseums venneforening.

I anledning av frigjøringsjubileet i 2015, var Hans Majestet Kong Harald torsdag 26. mars til stede ved avdukingen av de tre nye kongeportrettene som fremstiller de tre monarkene for alltid knyttet til 2.verdenskrig og Norges skjebnetime.

«Frigjøringskongene» er malt av den anerkjente kunstneren Ross Kolby, og portretterer de tre kongene fremstilt i samme alder for første gang. Avdukingen fant sted i Fanehallen på Akershus festning, men maleriene vil fra og med i morgen henge permanent hos Norges Hjemmefrontmuseum.

Helgen 27-29 mars vil det være gratis adgang til museet for at flest mulig skal kunne ta «Frigjøringskongene» i nærmere øyesyn.

Dette er første gang på 15 år at H.M. Kong Harald V har blitt portrettert av en kunstmaler. Sist gang var i år 2000, da kunstneren Håkon Gullvågs maleri av kongen høstet storm blant både kunstkritikere, media og allmenheten, som følge av sin spesielle utførelse.

Kongen, Forsvarsministeren, Ordføreren – og 100 gjester fra SamlerhusetArrangementet i Fanehallen på Akershus festning ble gjennomført av Samlerhuset og Forsvarets avdeling for kultur og tradisjon (FAKT), og rundt 200 gjester var til stede. Deriblant forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide og Oslos ordfører Fabian Stang. Rundt 100 personer var kunder av Samlerhuset.

– Det er med ydmykhet og stolthet at vi står for finansieringen av de nye kongeportrettene og at vi sammen med Forsvarets avdeling for kultur og tradisjon (FAKT) har fått i stand dette arrangementet, uttalte Ole Bjørn

Fausa i Samlerhuset fra talerstolen foran en fullsatt sal med både H.M. Kongen og rundt 100 av Samlerhusets egne kunder til stede.

Ifølge kunstneren betydde disse tre generasjonene av kongelige enormt mye for den norske motstandskampen, på hver sin måte.

– Det finnes mange fotografier av de tre monarkene sammen, men det er en generasjons aldersforskjell mellom dem. Jeg ønsket for første gang å fremstille de tre generasjonene midt i sin kongegjerning, side ved side og i samme alder - som «Frigjøringskongene», sier Kolby.

Siste hånd på verket: Kunstner Ross Kolby har brukt over to år på å dokumentere frigjøringskongene med presisjon

Se bildene gratis i helgen!
Det var stor interesse for deltakelse på arrangementet, og alle som meldte sin interesse for å delta fikk dessverre ikke plass. Vi oppfordrer alle som har mulighet til å ta turen til Norges Hjemmefrontmuseum i helgen for å se maleriene.

– Denne helgen spanderer vi inngangen på alle som ønsker å komme for å se sine folkekonger, så rause må vi være!, uttrykte Arnfinn Moland, direktør ved Norges Hjemmefrontmuseum.

Museet spanderer gratis inngang fra fredag 27.mars til og med søndag 29. mars. Kunstneren vil selv vil være til stede deler av dagene.

Se filmen «Frigjøringskongene» ved å klikke her

Du finner bilder av maleriene her

Last ned kun webbilder her (raskere, lavere oppløsning)

Last ned filmen ved å klikke her

Mediekontakt Ole Bjørn FausaAdministrerende direktør og grunnlegger av Samlerhuset.
Mob. 908 56 991
E-post ole.bjorn.fausa@samlerhuset.no

Eller, for videreformidling av kontakt:

Mob 909 19 945
e-post akb@samlerhuset.no

• hjemmefrontmuseet
  • forsvar
  • forsvarsministeren
  • 2. verdenskrig
  • konge
  • kunst
  • monarki
  • motstandskamp
  • kong olav v
  • kong haakon vii
  • h.m kong harakd

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Samlerhuset-Gruppen omsatte for 135 millioner euro i 2012, og hadde ved utgangen av året 440 ansatte fordelt på 14 land.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.

Om kunstneren
Ross Kolby (f.1970) er en norsk kunstmaler, forfatter og skuespiller. Han har hatt flere separatutstillinger i både Norge og Danmark, og deltatt på en rekke kollektivutstillinger i de samme land. Han er utdannet ved Statens Kunst- og Håndverksskole i Oslo (1992-98) og ved Academica di Belle Arti i Roma, Italia (1994-95).

Kolby var bosatt i Roma fra 1994-95 og i København fra 1999-2004, der han malte og skrev, men bor i dag i Norge. Kolby er kjent for å ha malt en rekke omstridte bilder, og mottok drapstrusler fra katolsk hold da han i 1997 stilte ut det store, historiske verket «Mordet på Pave Johannes Paul I». Han har også malt en rekke portretter av blant andrePer Aabel,Thorvald Stoltenberg,Leif Ove Andsnes,Gunnar Sønsteby, Erling LorentzenogWilhelm Mohr. For mer informasjon, se: www.rosskolby.com.