Olav V minnes på 20-årsdagen for sin bortgang

Blindetieren, kumlokket og dyremotiv. Folkekongen Olav Vs mynter er noe de fleste av oss har et forhold til. Kongen, som ble kåret til århundrets nordmann av NRK, minnes med et minnebrev på 20-årsdagen for hans bortgang 17. januar. Alle Olav Vs 9 valører sammen med to frimerker, stemplet 17.01.2011. Minnebrev er et populært samleområde for mange nordmenn.

På dagen i dag for 20 år siden, 17. januar 1991, fikk hele Norges befolkning det triste budskapet om Kong Olav Vs bortgang. I dagene som fulgte viste det norske folk sin kjærlighet og respekt til sin avdøde konge. Slottsplassen var et hav av tente lys og blomster, og aviser og TV var fulle av minneord om mannen så mange satte pris på. Han har blitt kalt folkekongen, hele Norges bestefar og århundrets nordmann, for som kjent har kjært barn mange navn. Han vil utvilsomt alltid ha en stor plass i Norgeshistorien, og ikke minst i folks hjerter.

Det er få ting som er like fulle av historie, og som speiler samtiden, som mynter. Mynter kan bringe frem minner og fortelle oss om svunnet tid. Ikke minst er mynter en kjær hobby for mange. Myntene til Kong Olav V er noe de fleste av oss har et forhold til, og som bringer frem minner fra barndom og ungdomstid. Vi husker vel alle ”blindetieren”, 5-kronen vi kalte kumlokket og de omdiskuterte dyremyntene?

På 20-årsdagen for folkekongens bortgang, stemples minnebrevet for Olav V. Et minnebrev er et samleobjekt som kombinerer mynter eller medaljer, frimerker og spesialutformede motivkonvolutter. Som oftest er de førstedagsstemplet på en spesifikk dato tilknyttet anledningen for utgivelsen, som med dette Olavbrevet på 20-årsdagen for hans bortgang. Minnebrevet er nummerert i 4.000 eksemplarer, hvorav flere allerede er reservert til faste samlere.

Les mer om minnebrevet utgitt til minne for Kong Olav Vs bortgang her: www.samlerhuset.no/olavbrevet

• Kultur

• minnebrev
  • myntbrev
  • olav v
  • frimerke

Samlerhuset AS er en stor norsk mynthandler etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Selskapet har per 2009 ca 500 ansatte og en omsetning på ca 1,7 milliarder kroner, med kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Tyskland, Nederland, Storbritannia og Kina.

Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. www.samlerhuset.no