Russisk gullmedalje auksjonert bort til 1,3 millioner kroner

«Etterspørselen etter russiske mynter og medaljer er fortsatt høy. For en kort tid siden ble en annen russisk gullmynt solgt på Künkers auksjon for 1,3 millioner kroner. Til sammenligning ble Norges dyreste mynt auksjonert bort i 2005 for 2,6 millioner kroner,» sier Ole Bjørn Fausa i Samlerhuset.

Opprinnelig er medaljen fra 1894 og utgitt for å hedre Tsar Alexander IIIs bortgang som fant sted samme år.

«Dette er en svært sjelden medalje og den er utrolig godt bevart. Det gjør den ettertraktet og driver salgsprisen opp,» forklarer Ole Bjørn Fausa.

• minnemynt
  • myntsamling
  • myntsett
  • auksjon
  • russisk kultur
  • kunkers
  • tsar
  • tsar alexander

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset AS er et datterselskap i Samlerhuset-Gruppen, som ble opprettet i 2001, med hovedkontor i Amsterdam. Samlerhuset-Gruppen omsatte for 160,1 millioner EURO i 2010, og hadde ved utgangen av året 413 ansatte fordelt på 14 land.

Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Polen, Tsjekkia, Nederland, Storbritannia, Slovakia, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.