Verdens dyreste mynt og den amerikanske uavhengighetserklæringen til Norge

Under et sikkerhetsopplegg verdig en president, ankom verdens dyreste mynt og et originaltrykk av USAs uavhengighetserklæring Oslo sent i går kveld. Mynten, den såkalte Flowing Hair Silver Dollar fra 1794, er den første amerikanske dollarmynt som ble preget, og har en verdi på rundt 90 millioner norske kroner.

Utstillingen, som skjer på initiativ fra det norske selskapet Samlerhuset, finner sted på Historisk museum i Oslo 4-6 mars, med en lukket visning 3.mars, og er en del av en europeisk turné som besøker åtte utvalgte land.
Uavhengighetserklæringen har en antatt verdi på rundt fire millioner amerikanske dollar eller rundt 35 millioner norske kroner.

Sølvdollaren ‘Flowing Hair’ ble i 2013 solgt på auksjon for i overkant av 10 millioner amerikanske dollar, eller rundt 90 millioner kroner, og er den dyreste mynt solgt noensinne. Under besøket i Oslo vil man både kunne se denne og et originaltrykk av den amerikanske uavhengighetserklæringen på nært hold.

– Vi brenner for å formidle historie gjennom samlerobjekter, og har tidligere også fått anledning til å avholde tilsvarende utstillinger og arrangementer i Norge og Europa. Sølvdollaren Flowing Hair og det originale trykket av den amerikanske uavhengighetserklæringen er en del av vår alles felles historie – en bit som har formet hvordan verden er i dag. Å gjøre disse objektene tilgjengelige for alle, er viktig for oss og noe vi er veldig stolte av, sier administrerende direktør i Samlerhuset og eier av Det Norske Myntverket, Ole Bjørn Fausa.

Historisk begivenhet
Myntens eier, Bruce Morelan, kjøpte den i New York i 2013 til en pris på over 10 millioner amerikanske dollar – et bud motivert av dens ikoniske samlede verdi; sjeldenhet, kvalitet og det faktum at den ansees for å være den aller første.

Som en kontrast til sin høye monetære verdi har verdens dyreste mynt et beskjedent opphav i både opprinnelse og motiv. Sølvdollaren ble produsert i Philadelphia i et opplag på kun 1 758 mynter, og navnet er et symbol på hva de forente statene skulle stå for: «Flowing Hair» henviser nemlig til myntens motiv av frihetsgudinnen og hennes blafrende hår.

Gjennom sin livshistorie har Flowing Hair vært en del av flere av verdens mest berømte samlinger av amerikanske mynter. Den er nå en del av Morelan sin egne myntsamling - den flotteste samlingen av amerikanske sølvdollar fra 1794 til 1878 som finnes. I de siste tiårene før auksjonen hadde mynten vært innelåst i utstillinger, og det er derfor historisk at mynten nå er på turné og nærmere dens publikum enn noen gang før.

Amerikansk uavhengighetshistorie
Turneen stiller også ut et originaltrykk av den amerikanske uavhengighetserklæringen. Den 5. juli 1776, dagen etter at den amerikanske uavhengighetserklæringen ble godkjent, ble originale trykk distribuert til de ulike statene, hvorav Boston var en av de første mottakende byene. Det er denne versjonen som nå kommer til Norge, og eies av Brian Hendelson. Uavhengighetserklæringen har en antatt verdi på rundt fire millioner amerikanske dollar, eller cirka 35 millioner norske kroner.

Informasjonsfilmer
I disse informasjonsfilmene laget spesielt for utstillingen, forteller numismatiker og professor Svein Gullbekk ved Historisk Museum i Oslo, historien om Flowing Hair Silver Dollar.
Filmene kan benyttes fritt av pressen, mot kreditering «Samlerhuset».
Om Flowing Hair: http://bit.ly/1WVlt8S
Den amerikanske sølvdollarens historie: http://bit.ly/1T8FbQe

Vedlegg
Pressemelding i PDF-format, samt høyoppløselige bilder til fri bruk for redaksjonene.

Utfyllende informasjon finnes på http://www.flowinghair1794.no

• mynt
  • ole bjørn fausa
  • myntsamling
  • verdens dyreste mynt
  • flowing hair
  • usa
  • amerikansk uavhengighetserklæring
  • flowing hair silver dollar
  • silver dollar
  • kulturhistorisk museum
  • historisk museum
  • utstilling
  • europaturne

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Selskapet er en av Europas største aktører innen samlerobjekter, eier Det norske myntverket på Kongsberg, har virksomhet i 16 land, med rundt 400 ansatte, og omsatte for godt over en milliarder kroner i 2014. Selskapet har kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Tyskland, Slovakia, Ungarn, Irland, Belgia og Kina. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhuset er også største eier av fagmessen World Money Fair, som hvert år samler nasjonalbanker, myntverk, produsenter av mynt-teknologi og edelmetallaktører i Berlin. Selskapet er 100% norskeid. Samlerhusets formål er å skape samlerglede.

Om Flowing hair- turneen
Flowing hair- turneen 2016 er en europaturné arrangert av Samlerhuset, og finner sted mellom 9. februar og 20. mars 2016. Turneen stiller ut verdens dyreste mynt; sølvdollarmynten «Flowing hair», som var den aller første dollarmynten som det amerikanske myntverk preget i 1794. I tillegg stilles det også ut et originaltrykk av den amerikanske uavhengighetserklæringen fra 1776. Totalt besøker turneen åtte steder i Europa: Praha 9-12 februar, Warszawa 16-18 februar, Tallinn 22-23 februar, Helsinki 25-26 februar, Stockholm 29. februar – 1. mars, Oslo 3-6 mars, Dublin 12-13 mars og til slutt London 18-20 mars.
www.flowinghair1794.no/

Ole Bjørn Fausa