William og Kate på offisielle minnemynter

William og Kate på offisielle minnemynter

Europa er i bryllupsmodus i forkant av Prins William og Kates bryllup fredag denne uken. I anledning den store kongelige begivenheten har det britiske myntverket, The Royal Mint, utgitt både en offisiell forlovelsesmynt - som faktisk var det som satte fart i forlovelsesryktene - og en bryllupsmynt med motiv av det unge paret. Samlerhuset, som er Nordens største forhandler av mynt, medaljer og andre samleobjekter, er distributør for de bristiske myntene.

Den offisielle bryllupsmynten portretterer det unge paret i profil, vendt mot hverandre i lykkelig forventning foran den store dagen som venter dem. Motivet er godkjent av prinsen selv og hans bestemor Dronning Elisabeth II.

Omdiskutert mynt førte til forlovelsesrykter
Også den offisielle forlovelsesmynten som ble gitt ut for å feire den kongelige forlovelsen i fjor høst var godkjent av Dronningen og prinsen selv. Men mange mente at motivet slettes ikke lignet på det nyforlovede paret, og mynten mottok massiv kritikk. Spesielt gikk kritikken på at Kate så både tykkere og eldre ut enn hun gjør i virkeligheten. Portrettet på mynten var basert på et gammelt bilde av William og Kate som tatt i forbindelse med en polokamp. Det var nettopp denne mynten som satte fart på forlovelsesryktene i fjor høst da engelske medier plukket opp nyheten om at mynten var designet og klar til produksjon fra The Royal Mint.

Det er ikke bare engelskmenn som fatter interesse for det nært forestående bryllupet. Flere andre land, deriblant Canada og Australia, har også utgitt minnemynter med motiver av ukens brudepar. Også i Norge er interessen stor; norske aviser og blogger florerer med bryllupsstoff, og flere nordmenn har sikret seg både forlovelsesmynten og bryllupsmyntene med Prins William og Kate Middelton fra The Royal Mint.

Storbritannia har en lang tradisjon for å utgi jubileumsmynter, og Prins Williams foreldre, Charles og Diana, fikk også portrettene sine på en bryllupsmynt da de giftet seg i 1981. Fjorårets kronprinsessebryllup i Sverige ble også hedret på minnemynter i gull og sølv, og vårt eget kongepar Harald og Sonja ble beæret med en medalje i gull og sølv i forbindelse med sitt bryllup i 1968.

Les mer om de offisielle myntene her:

Bryllupsmynten i sølv

Bryllupsmynten i gull

Forlovelsesmynten

Samlerhuset er Nordens største forhandler av mynt, medaljer, frimerker og andre samleobjekter. Samlerhuset ble startet i 1994 av blant andre Ole Bjørn Fausa, og har i dag 413 ansatte i 14 land.

Samlerhuset i sosiale medier:

Samlerhuset sin blogg
Samlerhuset  - Fausas samlertips

Samlerhuset på Youtube
Samlerhuset på Twitter
Samlerhuset på Facebook
Samlerhuset på Flickr
Samlerhuset INMA-profil
Samlerhuset på Linkedin

Relatert materiale

Samlerhuset

Samlerhuset AS ble etablert i 1994, og holder til på Kolbotn utenfor Oslo. Samlerhuset Gruppen er en av Europas største aktører innen samlerobjekter, eier Det norske myntverket på Kongsberg, har virksomhet i 16 land, med rundt 600 ansatte, og omsatte for godt over en milliarder kroner i 2020. Gruppen har virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Slovakia, Ungarn, Irland, Belgia og Nederland. Samlerhuset selger i hovedsak tradisjonelle samleobjekter som mynter, medaljer, frimerker, sedler og myntbrev, og tilbyr mynter fra nasjonalbanker og myntverk fra hele verden. Samlerhuset er også største eier av fagmessen World Money Fair, som hvert år samler nasjonalbanker, myntverk, produsenter av mynt-teknologi og edelmetallaktører i Berlin. Morselskapet i Samlerhuset Gruppen, Proof Holding AS, er et 100% norskeid selskap. Samlerhusets formål er å skape samlerglede og å formidle historie gjennom samleobjekter.

www.samlerhuset.no I www.samlerhuset.blog I www.samlerhuset.no/magasin-mynt-historie

Samlerhuset Norge AS
Rosenholmveien 25