Norges arktiske studentsamskipnad fyller 50 år

19. januar 2019 er det 50 år siden Studentsamskipnaden i Tromsø ble opprettet ved kongelig resolusjon, og siden da har vi hatt studenten og studentenes behov i fokus! Samskipnaden inviterer til bursdagsfest i Tromsø, Alta, Harstad og Narvik mandag 21. januar 11.30

Tromsø feirer med utdeling av gratis solboller på Teorifagskafeen og MH-kafeen, og med bursdagsfest i Breivika studentbarnehage kl. 10.30

Alta feirer med gratis kaker og solboller på Kantine Altafjord

Harstad feirer med gratis kaker og solboller på Prandium

Narvik feirer med gratis kaker og solboller i Kantina

50 år i år!

- Samskipnaden fyller 50 år og vi løfter blikket inn i fremtiden, sier direktør Hans Petter Kvaal

I 2019 er det 50 år siden Studentsamskipnaden i Tromsø ble opprettet ved kongelig resolusjon, og siden da har vi hatt studenten og studentenes behov i fokus. – Det skal vi fortsette med, men vi skal spisse våre tjenester enda bedre i årene som kommer, poengterer direktøren.

Samskipnadens samfunnsoppdrag er å bidra til lik rett til utdanning ved å tilby studentene et helhetlig læringsmiljø som skaper mestring trivsel og trygghet slik at de lettere kan gjennomføre sine studier. - I bunn og grunn handler det om å ha omsorg for unge folk i en ny livssituasjon. Og det er vi ganske god på, fortsetter Kvaal. - Studentvelferd er et vidt begrep, og vi tilbyr i dag et bredt spekter av tjenester tilpasset studenter tilknyttet Norges arktiske universitet og Unis.

Enorm vekst

Vi har lagt bak oss noen fantastiske år hvor vi har ekspandert i høy fart. I løpet av bare de siste fem-seks årene har vi vokst fra å være «lille» Samskipnaden i Tromsø til å hete Norges arktiske studentsamskipnad og dekke store deler av Nord-Norge. Vi har fusjonert og fisjonert med tre samskipnader, og er i dag til stede for studentene i Longyearbyen, Hammerfest, Alta, Tromsø, Harstad og Narvik. Vi hjelper studenten med bolig, mat, trening, barnehage, studentliv, helse og rådgiving. I tillegg eier vi to studenthus; Driv i Tromsø og City Scene i Alta, og vi drifter Ludo i Harstad. Til sammen jobber over 450 ansatte for studenten hver dag.

Innovasjon og utvikling

- Studentpopulasjonen endrer seg, og det må vi også. Som 50 åring må vi se fremover og utvikle oss i takt med nye behov og ønsker, sier Kvaal. Vi skal bygge nye studentboliger med fokus på miljø og samfunnsansvar gjennom bevisste og bærekraftige valg. I Longyearbyen og Harstad skal det bygges nye boliger de kommende årene og i Tromsø alene er det planlagt over 500 nye boliger i løpet av de neste årene.

Som en av Nord-Norges største bedrifter planlegger vi nå fremtiden med løftet blikk, og gjennom relevante, robuste og bærekraftige tjenester fortsetter vi å ta studentvelferd på ramme alvor.

Norges arktiske studentsamskipnad er velferdsorganisasjonen for de 16000 studentene som er tilknyttet UiT – Norges arktiske universitet og UNIS Universitetsstudiene på Svalbard.

Grete Sterri Kristoffersen

Pressekontakt Administrerende direktør Ledelse 415 48 541