Lars Aarønæs mottar ærespris på Best i tekst-konferansen 2020

Mannen bak den populære Facebook-gruppen «Språkspalta» ble tydelig overrasket da han forstod at det var nettopp han som hadde vunnet årets ærespris på tekstkonferansen Best i tekst.

Aarønæs ante fred og ingen fare da han ble invitert til årets Best i tekst-konferanse for å bli intervjuet på scenen om arbeidet sitt innen språkformidling. Mot slutten av intervjuet ble språknestoren gledelig overrasket da jurymedlem Christine Calvert annonserte at Aarønæs hadde fortjent årets ærespris.

– I dag ble jeg virkelig lurt. Men det skjedde på en særs hyggelig måte, deler vinneren med Språkspaltas medlemmer torsdag kveld. Aarønæs selv mener at æren skal deles med Facebook-gruppens medlemmer.

Språkspalta engasjerer

I 24 år skrev Lars Aarønæs Språkspalta i Norsk Journalistlags fagblad, Journalisten. Da papirutgaven ble nedlagt, fortsatte han arbeidet i en Facebook-gruppe som siden har blitt svært populær. Her diskuterer gruppens 39 000 medlemmer daglig det norske språk.

I juryens begrunnelse står det:

«Språknestor Lars Aarønæs har i en årrekke gjort seg bemerket innenfor tekstbransjen i Norge. Han har gjennom atskillige utgivelser formidlet kunnskap om språket i alle dets fasetter – alltid på en forståelig og uhøytidelig måte. Og ikke minst, Aarønæs har bygd opp Facebook-gruppen Språkspalta, som med sine 39 000 medlemmer har bidratt til at folk landet rundt diskuterer – og engasjerer seg i – språkets utvikling og natur.»

Språkrådets direktør stod på scenen

Under årets konferanse fikk deltakerne servert ferske tips, triks og erfaringer fra kunnskapsrike foredragsholdere. Åse Wetås, direktør i Språkrådet, holdt et engasjerende foredrag om hvordan språk kan bygge tillit.

– Språket vårt er en katedral, og det er vår viktigste infrastruktur, fortalte hun.

Deltakerne fikk også en oppfordring om å benytte seg av Språkrådets svadagenerator og en tydelig melding om å skrive i klarspråk slik at leseren forstår budskapet i teksten.

For mer informasjon:

Best i tekst-konferansen har siden 2013 jobbet for å skape blest rundt nettsidetekster. Et typisk bedriftsnettsted har tekster innenfor flere sjangre. Men skaper de interesse for leseren? Det er viktig å huske at nettsidetekster faktisk blir lest.

– Nettsidetekster er langt viktigere for virksomhetens suksess og omdømme enn mange er klar over. Både det elendige og det briljante har en signaleffekt som er undervurdert av mange, sier administrerende direktør i Samtext og initiativtaker til Best i tekst-konferansen, Trond Samstad.

Fagjuryen består av Christine Calvert, foredragsholder og forfatter, Nina Furu, fagbokforfatter og leder for Nettredaktørskolen og Knut Grønli, kommunikasjonsrådgiver og direktør i Grønli Gruppen.

Kontakt:

Trond Samstad
trond@bestitekst.no

• PR, kommunikasjon

• språkspalta
  • bestitekst

Hva vil du? All tekst – ned til hver minste e-postsignatur – bør ha et tydelig budskap. Vi har språkvaskere, tekstforfattere og oversettere som kan hjelpe deg, uansett om du har en tekst uten et klart budskap, et klart budskap uten en tekst, eller en tekst på et annet språk.

Helene Varming

Pressekontakt Markeds- og medieansvarlig Ekstern kommunikasjon, PR og samfunnskontakt 485 96 002