Å bruke kredittkort på ferie kan vise seg å være en smart løsning.

5 grunner til å bruke kredittkort på reise

Tenker du at det er dumt å feriere på kreditt? Tvert imot, dette er en effektiv måte du kan spare penger på i ferien nå som reisehøytiden nærmer seg med stormskritt.

Har du tenkt på hvilken betalingsmåte som best passer for deg når du er ute og farter i verden? For det finnes flere fordeler ved å bruke et kredittkort til å betale for flybilletter, hotellrom og restaurantbesøk.

Men, tenker du kanskje...blir ikke det veldig dyrt å bruke kredittkortet? Nei, det kan tvert imot gjøre at du får en langt billigere ferie.

Du kan slå til på gode tilbud

Hvor ergerlig er det ikke å se at drømmeferien kommer på tilbud, men at du ikke har nok penger på konto til å kunne bestille? Det lønner seg svært ofte å bestille ferieturen så tidlig som mulig. Da vil prisene være vesentlig lavere enn når ferien nærmer seg. Bestiller du for eksempel reisen med et kredittkort lenge før neste lønning kan du faktisk få en langt rimeligere tur, da prisene med stor sannsynlighet vil stige når feriedatoen nærmer seg.

Det finnes også kredittkort som har inntil 50 dagers rentefri betalingsutsettelse, så selv om rentene skulle løpe en måned eller to før du får betalt hele ferien, er sannsynligheten stor for at du sparer penger ved å gjøre det på denne måten.

Du får full kontroll på utgiftene

Når du bruker det vanlige bankkortet ditt, trekkes pengene rett fra konto. Dermed kan det være vanskelig å få full oversikt over hvor mye ferien har kostet, fordi andre utgifter også trekkes fra kontoen i den samme perioden.

Bruker du ditt kredittkort, kan du i etterkant av reisen sjekke dine kjøp mot kvitteringene dine, før du betaler regningen. Har du satt opp et feriebudsjett på forhånd, er det mye enklere å vite om du holder deg innenfor budsjett hvis alt blir betalt med ett og samme kredittkort. Under selve reisen kan du sjekke saldo på mobilen eller i nettbanken når som helst.

Unngå svindel

«Alle» vet at det ikke er spesielt lurt å gå rundt og drasse på for mye penger, enten i form av flere bankkort i lommeboken, eller knirrende mynter som lager lyd i sidelommene når du går. Likevel gjør mange av oss nettopp dette når vi er på ferie.

Det vil derfor være smart å bruke kredittkort når du betaler i butikker og på restauranter i utlandet. Dette gjør at pengene ikke trekkes direkte fra kontoen din. Skulle uhellet være ute, hvor kortet ditt bli stjålet eller skimmet, vil din brukskonto være helt trygg.

Når bankterminalen du bruker er tilknyttet Visa, betyr dette at Visa har autorisert brukerstedet som trygt. Dette gir deg som forbruker en garanti. Bruker du kortet slik du skal og du likevel blir lurt, eller at det er mangel på varen, vil du få hjelp til å ordne opp. Husk derfor alltid å ta vare på kvitteringer. Da er det lettere for banken å hjelpe deg med å få pengene tilbake.

Du får reiseforsikring inkludert

Flere banker har også reiseforsikring inkludert i kredittkortet. Dette gjør derfor at du slipper å betale for en egen reiseforsikring i tillegg. Dette gjelder for eksempel Santander. Betaler du minst 50 prosent av transportutgiftene til ferien med kredittkortet, får du automatisk reise- og avbestillingsforsikring inkludert. Forsikringen gjelder deg selv og et reisefølge på inntil tre personer.

Dersom du er uheldig og mister eller blir frastjålet kortet ditt på ferie i utlandet, og har behov for penger, kan du få hjelp med et nødkort eller nødkontanter.

Ikke sats alt på ett kort

Kan du forestille deg hvordan det vil være å sitte «stuck» i et annet land uten penger? Dette kan i verste fall skje dersom du satser alt på ett bankkort.

For mye kan skje, du kan miste det på badestranda, på bussen, magnetstripen kan bli ødelagt, eller du kan bli frastjålet veske eller ryggsekk. Med et ekstra kredittkort oppbevart separat fra det andre kortet, er sannsynligheten mindre for at du plutselig blir sittende pengelens i utlandet.

Eskil Pedersen

Nordic Communications Director Santander Consumer Bank