Innovasjonsheder til Coop og Vitusapotek

SAPs nordiske prisutdeling for 2017 berømmer Coop Norge Handel for rask leveranse av forretningsverdi, og Vitusapotek for innovasjon.

SAPs årlige prisutdeling SAP Quality Awards hedrer de som har høstet store forretningsfordeler med nyskapende teknologi. Vinnere kåres i tre kategorier basert på prosjektstørrelse og hvilke løsninger som var valgt. Særlige viktige kriterier er hvordan prosjekter raskt leverer forretningsverdi, bidrar til omstilling, og skaper innovasjon.

- Vi ser særlig etter prosjekter som kan vise tydelige forretningsgevinster fra bedre drift av virksomhetens prosesser. Like viktig er det å løfte frem våre mange dyktige løsningspartnere som hjelper kundene lykkes gjennom sine tjenester og rike kompetanse, sier norgessjef i SAP, Stefano Holguin.

Kåringen gjaldt for de beste prosjektene i Norden og Baltikum, og vinnere går videre til en finale der verdens beste SAP-prosjekter utpekes. Av ni vinnere fra denne regionen var det to norske prosjekter.

Coop fikk sin utmerkelse for kriteriet «rask innføring». Selskapet klarte på 12 uker å gjennomføre basis- og prosjektimplementering for SAP’s CAR (customer activity repository) som teknisk fundament for at kunne levere realtidsløsninger for varebeholdning i Coops sine butikker.

Juryens begrunnelse vektlegges at den nye løsningen var tett integrert mot forretningsstrategien og fremtidige mål. Migreringen ble levert raskt med basis i et forprosjekt med tydelige mål, og god prosjektledelse med Prince2-metoden.

- Jeg ønsker å rette en særlig takk til mine kolleger i prosjektet, og våre implementeringspartnere i Retail Solutions, SAP og Wipro. Gode felles prestasjoner sikret at vi evner å være både effektive og innovative i våre tjenester for å gi bedre butikkdrift, og ut mot kundene, sier Coops prosjektleder Sigurd Skyum og prosjekteier Martin Haneferd.

Vitusapotek ble hedret for innovasjon. Selskapet har innført en ny plattform som skal gjøre dem mer innovative og enda mer kundevennlige i butikkene og på nett. Løsningen er rullet ut internt, i 310 apotek og opp mot 336 leverandører. De får særlig heder for å ha lykkes med å være først til markedet kort tid etter at myndighetene åpnet for salg av medisiner på nett. Prosjektet leverte på tid og budsjett, og er et fremragende eksempel på hvordan øke salget og skape større kundetilfredshet.

- Dette prosjektet er vi svært stolte av. Det har skapt tydelige gevinster, bidratt til mer salg, hjulpet oss med å rulle ut nye forretningsmodeller raskt, og gitt oss løsninger for å ta enda bedre vare på kundene. Vi er takknemlige overfor solide partnere i Pearl, og et fantastisk internt engasjement på tvers av alle avdelinger, sier Sigrid Hov Fodnæss. Hun er IT-sjef i Norsk Medisinaldepot, som eier Vitusapotek og Ditt Apotek.

- Årets vinnere beviser at vi i Norden er langt fremme med gode eksempler på hvordan man kan lykkes med å endre virksomheten, der digitalisering er motoren for å skape mer effektive arbeidsformer og økt kundetilfredshet. Nye smarte løsninger i hendene på godt sammensatte team viser at nye tjenester og forretningsmodeller kan gå live på kort tid. Hele teamet i SAP Norge hyller de verdige vinnerne, sier Holguin.

Andre nordiske vinnere var fire finske virksomheter, Telia i Litauen, og danske Novo Nordisk og Nets.

• Data, telekom, IT

• digitalisering
  • sap quality awards
  • innovasjon

Som markedslederen innen forretningsprogramvare hjelper SAP virksomheter av alle størrelser og innen alle bransjer til å bli bedre. Fra administrasjon til styrerom, lager til kasse, kontor til mobil enhet – SAP hjelper mennesker og organisasjoner til å jobbe bedre sammen og med å bruke forretningsinnsikt mer effektivt for å ligge foran konkurrentene. SAPs applikasjoner og tjenester gjør det mulig for mer enn 365 000 kunder å drive lønnsomt, tilpasse seg endringer og oppnå bærekraftig vekst. SAP er børsnotert i Frankfurt og på NYSE. Se www.sap.com/norway for mer informasjon.

Pressekontakt Director Nordic Communications +46733587798

Ingrid Helsingen Warner