Onboarding: Har du ansatt noen nye kollegaer i det siste?

Da pandemien slo inn over oss i mars 2020, opplevde mange bransjer en økonomisk bråstans, noe som førte til både ansettelsesstopp og permitteringer. Heldigvis er de økonomiske hjulene i gang igjen, og de fleste er også tilbake på jobb. Mange bedrifter har benyttet pandemien til å snu seg rundt, til å tenke nytt, og rekrutteringen av nye kollegaer er i full gang.

I løpet av pandemien har det kommet tydelig frem at HR ikke er til for HR, men for lederne, for de ansatte, ja for menneskene i bedriften. Viktigheten av å ha gode HR-prosesser som fungerer best mulig for akkurat din bedrift, og de aller beste løsningene som støtter oppunder disse prosessene, kunne ikke ha kommet tydeligere frem enn det det har gjort det siste 1,5 året. Viktigheten av gode HR-prosesser har virkelig kommet frem i dagens lys når ledere har måttet både lede, ansette og onboarde digitalt.

Mer fokus på onboarding

Men hvordan er det egentlig å ansette noen når både du og din nyansatte er på hjemmekontor? Og hvordan vil onboardingsprosessen foregå i den «nye normalen»? Uavhengig av om du er på kontoret, på hjemmekontoret, eller om dere har valgt en hybridløsning er onboardingsprosessen en prosess vi mener fortjener mer oppmerksomhet.

Det å skulle få på plass en ny kollega, som du kanskje bare har sett i et videomøte kan være en utfordring, og vi regner med at du er enig med oss i at det å ha en god løsning for onboardingsprosessen er utrolig viktig.

Prosessen starter allerede i det kontrakten er signert

Men hva skal en onboardingsprosess inneholde? Og når starter den? Er det din nye kollegas første arbeidsdag, er det uka før, eller er enda tidligere? Vi mener at en god onboardingsprosess starter allerede i det kontrakten er signert.
Og hvorfor bør den det? Fra en ny kollega signerer en kontrakt med deg, og til han står litt nevøs, enten på trappa utenfor kontoret ditt, eller han logger seg på det første Teams-møte, kan det fort gå over 3 måneder. Det å benytte disse tre månedene godt, vil føre til at onboarding går både raskere og smidigere, din nye kollega vil føle seg velkommen og ivaretatt, og han vil bli raskere produktiv. Høres bra ut, ikke sant?

Vi vil derfor anbefale deg å begynne onboardingsprosessen i det øyeblikket kontrakten er signert; sørg for at din nye kollega holdes varm, gi henne god og relevant informasjon hun kan lese seg opp på. Kanskje har dere et digitalt nyansattkurs hun kan delta på, før hun starter?

Ha det praktiske i orden til oppstart

Din nye kollega vil sette pris på om alt det praktiske, som mobiltelefon, pc, inngangskort etc, er på plass. Det er også en fordel om han vet hvor han skal møte opp, når han skal være der og hvem han skal møte den første dagen. På denne måten vil han være godt forbedret, og dermed senke skuldrene første dag på jobben. Når din nyansatte ikke trenger å bekymre seg for alt det praktiske, og samtidig har brukt tiden frem til først arbeidsdag til å forberede seg, sier det seg selv at han kan komme raskere inn i nye rutiner og på denne måten vil han både trives bedre og komme i gang med jobben

Vi i Sariba har god erfaring med onboardingsløsninger, og leverer den beste markedet har å by på. Sammen med våre erfarne konsulenter, hjelper vi deg å tilrettelegge for den aller beste onboardingsopplevelsen.

Har du spørsmål er du selvsagt hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.

• Tjeneste, rådgivning, service

• hr-system