Stockholm, Oslo 20.03.2012

2011 var et framgangsrikt år for Scandic!

Scandic Hotels Holding AB økte både inntekter og forbedret sitt driftsresultat gjennom 2011. I løpet av året åpnet også kjeden 8 nye hoteller og gjennomførte omfattende og framgangsrike tiltak for et bedre miljø.

Inntektene for Scandic Hotels Holding AB økte med 11,7 % til 842,6 (754,3) millioner euro i løpet av 2011. Til tross for store investeringer rundt nye hoteller som belaster driftsmarginen, økte (EBITDA) fra 8,2 til 8,7 prosent, motsvarende 72,9 (61,8) millioner euro.

-      Vi har gjort store investeringer i storbyområder som Stockholm og Oslo i 2011, samtidig som åpningen i Berlin i 2010 har bidratt til resultatet. Gjennom disse nye hotellene har Scandic henvendt seg til nye kundesegmenter som er i tråd med våre målsetninger. I løpet av 2012 fortsetter vi å investere gjennom oppgradering av en rekke av våre hoteller, sier Anders Ehrling, konsernsjef og CEO for Scandic.

Scandic driver i dag 153 hotell i 9 land. I løpet av 2011 åpnet 8 nye hoteller med til sammen 1544 rom. Inntektene per tilgjengelig rom (RevPAR) økte samtidig i 2011 med 7,4 %. Ytterligere 2 hotellprosjekt med 439 rom ble påbegynt i 2011.

Scandics langsiktige satsning på miljø- og klimaforbedrende tiltak fortsatte i 2011. I løpet av året minsket de fossile CO2-utslippene med hele 39 %. Samtlige Scandic-hoteller i Norden benytter seg nå av elektrisitet fra vind- og vannkraft. I 2011 ble også Scandic belønnet med Nordisk Råds Natur- og Miljøpris for arbeidet kjeden har gjennomført gjennom en årrekke.

Kort sammendrag av resultatet for perioden januar- desember 2011

• Inntektene økte med 11,7 % til 842,6 (754,3) MEUR. For sammenlignbare hoteller ved uforandret valutakurs økte inntektene med 3,8 %.
  • Inntekt per tilgjengelig rom (RevPAR) økte med 7,4 %. For sammenlignbare hoteller ved uforandret valutakurs økte RevPAR med 3,6 %.
  • EBITDA økte til 72,9 (61,8) MEUR, motsvarende en margin på 8,7 (8,2) %. Resultatet belastes med åpningskostnader for nye hoteller med 7,4 (4,1) MEUR.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Anders Ehrling, konsernsjef og CEO, Scandic, tel: +46 709 73 52 03

Svein Arild Steen-Mevold, Vice President, Scandic Norge +47 95179390

Kristine Schaug, pressesjef, Scandic Norge, tlf: +47 90502778

Scandic er en moderne hotellkjede hvor bevisste mennesker kommer for å få inspirasjon og ny energi. Med over 160 hoteller og 30 000 rom er vi allerede i dag en av de største hotelloperatørene i Europa. Og vi fortsetter veksten – i løpet av noen år vil det være over  200 Scandic å velge mellom. Velkommen til scandichotels.no.

Tine Birkeland Westby

Pressekontakt Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Scandic Hotels Norge +47 922 11 936

Synne Bryhn

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver