Fartsdumper kan bli fremtidig energikilde

Vestby, 8. juli 2013 – Schneider Electric, den globale spesialisten innen energistyring, har kåret Alyssa Tricia Eloise Vintola og Lorenz Ray Payonga fra Ateneo de Manila University i Filippinene til årets vinnere i «Go Green in the City 2013». De vant med prosjektet «Oscillohump», en alternativ løsning for å høste energi fra fartsdumper.

«Go Green in the City» er en innovasjonskonkurranse, hvor studenter fra hele verden deltar i å finne smarte og levedyktige løsninger for energistyring innenfor ett av følgende temaer; bolig, universitet, næringsliv, vann eller sykehus. Årets finalister kom fra Canada, Kina, India, Mexico, Russland, Tyrkia, Frankrike og Sør-Øst Asia. I perioden 25. til 28. juni var de 50 finalistene samlet på Schneider Electrics hovedkvarter i Paris for å presentere sine prosjekter.

Årets vinnere presenterte en alternativ løsning for å høste energi fra fartsdumper; prosjekt «Oscillohump». Ved å bruke elektromagnetisk induksjon, vil biler som passerer over fartsdumpene generere strøm som så lader et batteri. Batteriet blir så brukt til å gi strøm til for eksempel LED-gatelys, trafikklys eller overvåkningskameraer. Energien som blir til overs kan sendes videre til det vanlige kraftnettet.

- Med «Go Green in the City», er Schneider Electric stolte over å ha gitt lovende studenter muligheten til å gjøre seg kjent med arbeidslivet. Ved bruk av reelle saker og tett kontakt med erfarne medarbeidere, som er klare over globale energiutfordringer, får studentene en virkelighetsnær arbeidserfaring. Med mer enn 50 % kvinnelige deltakere, ønsker vi også med denne konkurransen å understreke viktigheten av å fremme mangfold på industriarbeidsplasser, sier Karen Ferguson, konserndirektør for Global Human Resources i Schneider Electric.

- For oss i Norge er «Go Green in the City» en viktig inspirasjonskilde. Konkurransen får frem nye innovative løsninger, som hvis de blir kommersialisert, også kan bidra til energieffektivisering her i landet, sier Ingunn S Kristiansen, Marketing Communication Manager i Schneider Electric Norge.

«Go Green in the City-konkurransen» har mottatt over 1600 bidrag fra over 3000 høyskole- og universitetsstudenter fra hele verden de tre årene konkurransen har foregått. I løpet av de tre årene har Schneider Electric sett en økning i interessen fra land med sterk vekst, som India og Kina. Denne økte interessen for energispørsmål fra disse landene er viktig for Schneider Electric, da dette gir selskapet tilgang til høyt kvalifiserte nye medarbeidere.

For ytterligere informasjon: Ingunn S Kristiansen, Marketing Communication Manager

ingunn.kristiansen@schneider-electric.com

• energy
  • energi