Henrik Holck-Clausen finalist i likestillingsprisen ODA Awards Man 2021

Kvinneandelen i den norske virksomheten av verdens mest bærekraftige selskap, Schneider Electric, har mer enn doblet seg siden han ble ansatt som Vice President for Human Resources. Nå gleder Henrik Holck-Clausen seg over nominasjonen til ODA Adwards Man-prisen 2021. Prisen deles ut i forbindelse med ODA-Nettverks årlige Inspirasjonsdag 7. mai 2021.

Oslo, 27 april 2021 - Schneider Electric Norge gleder seg over nominasjonen av Henrik Holck-Clausen som en av tre toppkandidater til den gjeve prisen, Oda Awards Man.

- Henrik Holck-Clausen, som er vår Vice President for Human Resources, har gjennom sine seks år i rollen utrettelig jobbet for å øke mangfoldet og ikke minst kjønnsbalansen i selskapet, sier Karoline Nystrøm, administrerende direktør i Schneider Electric Norge.

Med over 10 000 medlemmer, er ODA-Nettverk en av de viktigste pådriverne for mangfold innen norsk teknologibransje. Siden 2009 har de delt ut ODA Awards til de fremste ambassadørene for likestilling innen teknologi. ODA Awards Man-prisen vil gå til mannen som har gjort mest for mangfold i den norske teknologibransjen.

Mangold viktig i verdens mest bærekraftige selskap

- Vi ble nylig kåret til verdens mest bærekraftige selskap, blant 8 000 andre organisasjoner. I denne globale kåringen vektlegges blant annet kjønnsbalanse, like karrieremuligheter og andel kvinnelige ledere. I den etablerte teknologi- og elektrobransjen er jeg spesielt stolt over å ha en fanebærer som Henrik i vår norske ledergruppe, uttaler Nystrøm.

Mer enn doblet kvinneandelen

Mangfold kan fort oppleves intetsigende, da begrepet spenner bredt. Over de siste 5 årene har Schneider Electric Norge mer enn doblet sin kvinneandel (fra 14 % til 30 %). Det betyr at hver tredje leder i selskapet nå er kvinne. Gjennom helt bevisst rekruttering og kompetanseplanlegging har snittalderen i samme periode blitt redusert med 5 år. Blant Schneider Electric sine 500 ansatte finnes både unge lærlinger og senioransatte med 45 års ansiennitet, godt forbi pensjonsalder.

- Bærekraft i sin bredeste forstand - og menneskelig mangfold spesielt - er dypt forankret i selskapets strategi og verdier. Når det gjelder valg av topp- og mellomledelse, har jeg alltid fokusert på å skape en forretningsverden av mangfold. Så jeg er både stolt og glad over å se hvordan dette helt konkret kaster av seg hos oss, sier Henrik Holck-Clausen.

Unge kvinnelige ledere er spesielt etterspurt

- Det er spesielt moro å se hvordan ledere nå konkurrerer om de unge talentene som vi ansatte for to år siden, hvorav fire av fem var kvinner. Argumentasjonen om at alle trengte seniorkandidater med tung bransjeerfaring for sine roller, er gjort til skam. Jeg vil også trekke frem fordelen det skaper i møte med kunder, når unge kvinnelige talenter bryter opp det ofte ensartede, dresskledde møterommet, fortsetter Holck-Clausen med et lite smil om munnen.

Han legger ikke skjul på at arbeidet med å øke kvinneandelen og sikre større mangfold i form av bakgrunn, tankesett og personligheter, dreier seg om langsiktig arbeid.

Utvikling og en meningsfull misjon står sentralt

- Det kan virke som om alt handler om å rekruttere unge kvinnelige talenter, men det er like viktig å tilby utviklings- og karrieremuligheter for eksisterende ansatte. Gjennom våre talentsatsninger tilbyr vi et bredt sett av fagkurs, lederkurs, interne mentorer og eksterne coacher, men aller viktigst er den løpende oppfølgingen og opplevelsen av å bidra til noe større. Slik sikrer vi at våre ansatte ønsker å bli i selskapet og utvikle seg med oss. Det var ekstra artig da en HR-leder fra en av våre konkurrenter ringte meg for litt siden og spurte rett ut om hva vi gjorde i Schneider Electric, ettersom kandidatene de ønsket seg, oftest startet hos oss. Det bekrefter at vi gjør noe riktig, avslutter Henrik Holck-Clausen.

• Arbeidsliv

Schneiders formål er å legge til rette for at hver og en av oss skal få mest mulig ut av energien og ressursene våre, og vi ønsker å være en brobygger for fremgang og bærekraft for alle. Vi kaller dette Life Is On.

Vårt oppdrag er å være din digitale partner for bærekraft og effektivitet. Vi driver digital transformasjon med innovativ teknologi, sanntidsovervåking, programvare og tjenester i integrerte løsninger for bygg, bolig, datasentre, infrastruktur og industri. Vi er det mest lokale av globale selskaper og vi jobber for åpne standarder og partnerskapsøkosystemer. Dette er viktige drivere for våre felles formål og verdier, med hovedvekt på «inclusive» og «empowered».

www.se.com/no

På Twitter