Schneider Electric på bærekraftstoppen

På bildet: Schneider Electrics energieffektive hovedkvarter i Paris

Schneider Electric landet på en 12. plass totalt, og 1. plass innen sin sektor da den årlige bærekraftslisten Global 100, ble offentligjort under World Economic Forum i Davos. Det er det fjerde året selskapet er å finne blant de 15 mest bærekraftige selskapene i verden. Med DNB på topp er få andre selskaper som er representert i Norge foran Schneider Electric som kommer på en 12. plass. Etablerte aktører som Coca-Cola og L’Oreal følger hakk i hel.

Høyere krav

- Med en totalscore på 70.5 prosent i 2016, opp fra 68.4 prosent i 2015, har vi oppnådd vår beste Global 100-score noensinne, sier Dagfinn Ringås, Country President i Schneider Electric Norge.

Ringås ser at kampen i toppen har hardnet til.

- I Norge er vi vant til å bruke strøm som fulle sjømenn bruker penger. De må vi åpenbart slutte med. Politikere bør starte med å sette krav til norske bedrifter om å redusere energiforbruket i bygg de eier og driver. Å få redusere klimautslippene fra kommersielle bygg er kanskje det viktigste vi kan gjøre for miljøet, fortsetter han.

Kåring som motiverer

Seniorforsker ved Handelshøgskolen BI, Caroline D. Ditlev-Simonsen mener at slike kåringer kan ha både motiverende og finansiell effekt. Ditlev-Simonsen, som har en doktorgrad i bedrifters samfunnsansvar, forteller at det er viktig å ha slike målinger fordi det motiverer bedrifter til å forbedre seg og indikerer hva de må arbeide med. For at slike målinger skal ha størst mulig effekt, er det viktig at de er knyttet til lønnsomheten av å arbeide for bærekraft. Dersom investorer ser at høy rangering på en slik indeks korrelerer med god avkastning, blir interessen for plasseringen mye større.

Ringås i Schneider Electric mener at slike kåringer med høye krav er inspirerende. - Selv med økt score har vi falt tre plasser fra i fjor. Det betyr at kravene er høyere enn noensinne. Dette er gode nyheter for alle som er seriøse når det gjelder bærekraft, og en oppmuntring til å styrke innsatsen vår på området, forteller Ringås.

• energi
  • energieffektivisering
  • energieffektivitet
  • energy efficiency
  • fremtidens energiutvikling
  • csr
  • samfunnsansvar
  • bærekraft

Schneider Electric er den globale lederen innen energihåndtering og automatisering og hadde i 2014 en omsetning på 25 milliarder euro. Våre 170 000 medarbeidere betjener kunder i over 100 land. Vi hjelper dem å håndtere energi og prosesser på en sikker, pålitelig, effektiv og bærekraftig måte. Fra den enkleste bryteren til komplekse operative systemer skal vår teknologi, programvare og servicetjenester forbedre måten kundene våre styrer og automatiserer virksomhetene sine på. Vår nettilkoblede teknologi preger industrien, forandrer byer og beriker liv.
I Schneider Electric kaller vi det Life Is On.

www.schneider-electric.com/no.

På Twitter: @energieffektiv