Karoline Krüger har fått det ærefulle oppdraget med å levere årets sang til det kritikerroste juleheftet, Juleroser. Foto: Sophie Krüger Dagsland

Karoline Krüger slipper årets Juleroser-låt

Mamma Mia-aktuelle Karoline Krüger har en travel og innholdsrik høst med musikaloppsetning på Folketeatret i Oslo. Ikke nok med det, nå gir hun ut julelåten «Syng sang» fredag 12. november. Låten har hun skrevet spesielt til årets Juleroser.

Hør / last ned låta her.

Det er kollega og venninne Herborg Kråkevik som er redaktør for det kritikerroste og populære juleheftet som gis ut av Samlaget. På oppfordring fra Herborg har Karoline nå skrevet sin første låttekst på 20 år.

- Det er ei stor ære for oss i Juleroser at Karoline Krüger har laga ein rykande fersk julesong til oss og til landet vårt. «Syng sang» går inn i ei fin tradisjon av nyskrivne julesongar som er blitt laga av artistar som Odd Nordstoga, Anne Grete Preus, Julian Berntzen, Mari Boine, Mathias Eick og Aurora. Målet vårt i Juleroser med dette arbeidet, er at me får songar frå vår tid som seier noko om livet vårt i advent og jule- og vintertida nett no, og at desse songane vert gjevne vidare til generasjonar som kjem etter oss. Me gratulerer Karoline Krüger med denne songen, og takkar for at ho skreiv den til oss, sier Herborg Kråkevik.

Karoline og Herborg har vært i samme kretser lenger, men ble ekstra godt kjent da de spilte sammen i Amalie Skrams musikal, «Hellemyrsfolket» i 2014. Karoline er beæret og glad for å få bidra til årets julehefte:

- Jeg fikk ideen til «Syng Sang» da døtrene våre for noen år siden skulle synge i et kor på en desember-lysfest. Setningen «Syng sang, syng en sang som lyser» satte seg fast som en idé, men sangen ble aldri skrevet. Da Herborg nå spurte om jeg ville skrive en sang til Juleroser 2021, tenkte jeg umiddelbart at det var på tide å puste liv i den ideen. Det er en enkel sang; tenkt som et omkved alle kan synge. Og med et enkelt budskap - nesten et påbud: syng sangen din. Så klart at den lyser, forteller Karoline.

«Syng sang» er produsert av Torjus Vierli og slippes på Karolines egne plateselskap Yellow Ball Music, som hun driver sammen med Sigvart Dagsland.