Vidar Landa og Marvin Nygaard fra Kvelertak deltar i videoserien til Music Norway. Foto: Stian Andreassen, Sesong 1

Music Norway markerer 10 år med videoserie

Siden Music Norway ble stiftet i august 2012 har norsk musikkbransje vært gjennom en god vekstperiode. Nå markerer Music Norway dette med et knippe artister som forteller sine historier fra denne tiden i en videoserie på sosiale medier.

Fra mandag 28. november frem til 9. desember vil Music Norway publisere historier fra flere norske artisters karriere, fortalt av artistene selv. Selve 10-årsmarkering for stiftelsen skjer 9. desember på Trekanten i Oslo, hvor også videoene vil bli vist.

Se en smakebit her. (Kan embeddes)

Norge har levert talenter som har blitt store internasjonale stjerner. Og bak disse står en rekke aktører som bidrar til å etablere samarbeid og avtaler over hele verden.

- Det er først og fremst artistene, låtskriverne, produsentene og deres støttespillere i bransjen som skal ha æren for den suksessen mange har opplevd de siste 10 årene, sier avtroppende direktør Katrhine Synnes Finnskog.

- Vi er stolte over å ha vært med på den suksesshistorien den norske musikkbransjen har vært i denne perioden, som har resultert i at de som skaper, spiller og promoterer musikken virkelig har satt Norge på kartet som musikknasjon der ute. Det er veldig fint å høre artistenes egne historier om hvordan de har opplevd og opplever å ha karriere internasjonalt, avslutter Finnskog.

Artistene som er med i videoserien er Kvelertak, Lise Davidsen, Bendik Giske, Alan Walker, Sigrid og KEiiNO.

Faktaboks Music Norway 10 år:
- Artister og band fra Norge har hatt konserter i 152 land.
- Music Norway bidrar til at det i gjennomsnitt er seks konserter med norske artister i utlandet per dag.
- Music Norway har delt ut 73 millioner kroner i reisetilskudd for konserter og turneer i utlandet.
- Dette har generert 200 millioner kroner tilbake i honorarer til norske artister som har hatt konserter i utlandet.
- Før pandemien var det en årlig økning på 4% i honorarer for konserter i utlandet.
- Music Norway har årlig invitert over 400 internasjonale bransjefolk fra markeder i hele verden til Norge for å møte norsk bransje og se norske band og artister.
- Music Norway har bidratt til at over 200 norske bransjefolk årlig har reist til et nytt marked for å bygge internasjonale nettverk

Music Norway er en norsk stiftelse som har til formål å legge til rette for eksporttiltak og internasjonal profilering av norsk musikk. Den ble etablert i 2012 som en fusjon de to tidligere organisasjonene Norsk Musikkinformasjon og Music Export Norway.