Oda Felicia har jobbet med "The Huntington Chorea Project" siden 2007. Fredag 21. april er hun klar for å gi ut del en.

Oda Felicia er klar med “The Huntington Chorea Project”

“The Huntington Chorea Project” er et audiovisuelt kunstprosjekt av Oda Felicia. Hun vokste opp i en familie hardt rammet av den sjeldne og brutale sykdommen “Huntington Chorea”. Sykdommen er svært arvelig og det finnes ingen kur. Alle som rammes dør.

Hør FIRST ACT (The Huntington Chorea Project) her.

Oda Felicia Bardal Sigstad Abdelmaguid (f. 1989) er musiker, låtskriver og komponist fra Biri i Innlandet. FIRST ACT (The Huntington Chorea Project) er hennes første utgivelse og en del av et større prosjekt.

Barnet til en person med Huntingtons sykdom har 50 prosent risiko for å arve genfeilen og selv utvikle sykdommen. Denne uroen går igjen i sangene, men også i den visuelle delen av Oda Felicias prosjekt.

Om prosjektet forteller hun:

“Sykdommen har påvirket absolutt alle aspekter av livet mitt, og fordi det var og er et veldig vanskelig tema å snakke om utviklet jeg mitt eget språk i kunsten. Der klarte jeg å skrive, der klarte jeg å komponere og der noterte jeg hvert eneste bilde og hver eneste film jeg fikk i hodet.”

“I 2007 fikk pappa diagnosen Huntingtons sykdom. Samtidig begynte jeg å skrive. Det tok mange år før prosjektet tok en konkret form, men de siste årene føler jeg at brikkene har begynt å falle på plass. Nå er jeg klar for å dele.”

“Dette er ikke bare én følelse. I så fall hadde det blitt én låt. Å vokse opp med dette er altoppslukende, så hva enn jeg skapte måtte bli nettopp det.“

“Musikalsk lar jeg meg inspirere av alt jeg tror på. Om det er Grieg, Frank Ocean eller SAINt JHN har ingenting å si, så lenge jeg kjenner på at musikken kommer fra et følt sted.“

EP-en er produsert sammen med Kristoffer Lo. Kristoffer har bakgrunn fra Highasakite og en lang rekke andre band, og som produsent, komponist og musikant. I stykket “shotgun dialogue” gjester også den anerkjente fiolinisten Harpreet Bansal. Ideene til den visuelle delen av prosjektet er skapt sammen med hennes ektefelle, Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid.

FIRST ACT (The Huntington Chorea Project) slippes på hennes eget plateselskap fredag 21. april.