​Europeiske banker går glipp av 40% potensielle kunder under opprettelse av kundeforhold i digitale kanaler

Forbrukerne mener det er blitt enklere å fullføre elektroniske søknader, men samtidig har forventningene økt, slik at banker og forsikringsselskaper strever med å holde følge.

Amsterdam, Nederland, 3. juni 2019– Signicat, en ledende aktør innen det raskt voksende globale markedet for digital identitet, har i dag lansert en rapport som viser at 38% av alle banksøknader i Europa blir avbrutt på grunn av tungvinte prosesser og dårlige brukeropplevelser. Dette innebærer at til tross for store investeringer i digital transformasjon, klarer ikke bankene å møte forventningene fra forbrukerne.

De fleste land i Europa mangler gode løsninger for digitalitet, som vi i Norden tar som en selvfølge. Her bruker vi BankID flere ganger i uken. Som et resultat, er søknadsprosesser for bankkonto, kredittkort eller forsikringer ofte tidskrevende og forbrukerne blir ofte bedt om å oppgi mye sensitiv informasjon i løpet av søknadsprosessen. Strenge krav til reguleringer, for eksempel Know Your Customer (KYC) og hvitvaskingsdirektivet (AML-Anti Money Laundering), begrenser muligheter for forenkling av søknadsprosesser.

Dette er den tredje utgaven av Signicat sin rapport «Battle to Onboard», og omfatter 3500 voksne forbrukere i England, Nederland, Sverige, Norge, Tyskland og Finland.

Rapporten fastsetter at nye såkalte ‘challenger banks’, som ofte er heldigitale, har satset på gode kundeopplevelser og har dermed bidratt til at forventninger til forbrukere er nå høyere enn noen gang. Forbrukerne forventer å kunne fullføre en søknad raskt og effektivt. Når over 90% av voksne i Norge bruker BankID eller BankID for Mobil, kan utfordringer knyttet digital onboarding komme som en overraskelse for norske bedrifter som ønsker å vokse i Europa.

Les hele pressemeldingen på engelsk og last ned rapporten «Battle to On-board III»

Categories

Based in Trondheim, Norway, and founded in 2007, Signicat operates the largest digital identity hub in the world, offering the only complete identity platform in the market, trusted to reduce the burden of compliance in highly regulated industries. With Signicat, institutions can build and leverage existing customer credentials to connect users, devices and even ‘things’ across channels, services and markets transforming identity into an asset rather than a burden. By ditching manual, paper-based processes and replacing them with digital identity assurance, customer on-boarding is accelerated and access to services is made simple and secure. Signicat has over 500 financial services and other organisations as clients, connects to more than 20 schemes globally and verifies more than 20 million transactions per month.