Organisering for storskala produksjon av biodrivstoff

Organisering for storskala produksjon av biodrivstoff

Demonstrasjonsanlegget for produksjon av avansert biodrivstoff stod ferdig bygget på Tofte i desember 2021. Anlegget ble bygget for å verifisere teknologien før en eventuell videre kommersiell satsing. De siste månedene har vi kommet langt med å teste de ulike komponentene i anlegget, men det er nødvendig å fortsette testingen av demoanlegget for fullt også fremover.

Silva Green Fuel (SGF) går nå inn i en fase for å forberede en eventuell investeringsbeslutning til et fullskalaanlegg. I denne fasen vil fokus være på det gjenstående arbeidet med å verifisere teknologien, å forberede oppskalering og byggeprosjekter, samt tilføre selskapet ytterligere kompetanse og ressurser.

Per Are Hellebust er nå ansatt som ny CEO. Han har i tillegg til sin erfaring med å lede store og komplekse byggeprosjekter lang fartstid fra Statkraft blant annet som regiondirektør. Nåværende daglig leder Rune Gjessing går inn i en ny rolle som CFO med fokus på det finansielle, innkjøp og kommersielle avtaler.

Samtidig vil Christen Grønvold-Hansen fra Södra tre tilbake og gå inn i styret som fra 1. juni 2022 består av fra Statkraft; Birgitte Vartdal Ringstad, Bjørn Holsen, Marit Grimsmo og Kristian Aa og fra Södra; Catrin Gustavsson, Henrik Brodin, Andreas Hörnfeldt og Christen Grønvold-Hansen.

- Med denne organiseringen styrker vi SGF på vei inn i neste fase med et ferdigstilt demoanlegg på vei til å verifisere teknologien. Samtidig skal veien videre til eventuell investeringsbeslutning for storskalaanlegg, forberedes sier Bjørn Holsen, leder for nye forretningsmuligheter.

- Rune og hans team har lagt ned et godt stykke arbeid med å ferdigstille demoanlegget som er det første i sitt slag i verden. Dette er et betydelig utviklingsprosjekt hvor SGF har gjennomført alle fasene fra valg av teknologi til ferdigstilt demoanlegg. Vi er glade for at Rune fortsetter i Silva med ansvar for viktige strategiske områder som finans, strategi, kommersielle avtaler og innkjøp i SGF, sier Birgitte R. Vartdal som er styreleder i Silva Green Fuel.

Geir Fuglseth

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig +47 913 70 572
Knut Fjerdingstad

Pressekontakt Pressekontakt +47 901 86 310

Velkommen til Silva Green Fuel!

Silva Green Fuel AS ble opprettet av Statkraft og Södra i 2015 med formål om å etablere fremtidig produksjon av 2. generasjons biodrivstoff som kan bidra til at CO2-utslippene fra transportsektoren reduseres. Målet er å starte byggingen av et kommersielt anlegg på Tofte mot slutten av 2020. Silva Green Fuel vil imidlertid først teste ut teknologien i et demonstrasjonsanlegg som vil stå ferdig i 2019 i et av de gjenværende byggene til Statkraft Tofte.Selskapet er eid 51% av Statkraft og 49% av Södra

Statkraft er et ledende internasjonalt selskap innen vannkraft og Europas største leverandør av fornybar energi. Konsernet produserer vannkraft, vindkraft, solkraft og gasskraft og leverer fjernvarme. Statkraft er en global markedsaktør innen energihandel og har 3800 ansatte i 16 land.

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Silva Green Fuel