NYE STUDENTBOLIGER: SiO bygger nye boliger i det som tidligere var postrom og sykkelrom på Bjølsen Studentby. (F.v.) Prosjektleder fra SiO, Stian Bratli og Shahab Mazar, KM-HMS-leder fra Varden Entrepenør.

Postrom og sykkelparkering blir studentboliger

Til nyttår åpner SiO ni nye studentboliger på Bjølsen Studentby. Boligprosjektet er blant de minste brikkene i en omfattende boligbygging.

Bakgrunnen for prosjektet skyldes ledige arealer i forbindelse med forbedrede løsninger for post og sykkelparkering for studentene.

– Lokalet som bygges om ble tidligere brukt som felles postrom og sykkelrom. Nå har postkassene blitt desentralisert, slik at de står i hver enkelt oppgang. Det har også vært en overkapasitet på sykkelparkeringer, slik at sykkelrommet i stor grad har stått ubrukt, sier prosjektleder Stian Bratli.

Dette har resultert i at hele førsteetasje i Moldegata 21 bygges om til totalt ni nye studentboliger. Åtte ett-romsleiligheter og én to-romsleilighet.

Alle monner drar

I en tid med særdeles stor etterspørsel etter studentboliger i hovedstaden, er SiO i full sving med å realisere store og små boligprosjekter - og alle monner drar.

– Dette prosjektet gjør at vi kan utnytte ledige lokaler til studentenes beste i et presset leiemarked, sier eiendomsdirektør Birte Almeland.

Totalt har SiO rundt 2000 studentboliger under utvikling, med cirka 2200 sengeplasser. Den lille utbyggingen av Bjølsen Studentby er et positivt supplement til de 990 studentboligene som finnes der fra før.

– Alle de nye boligene får topp moderne standard, med eget kjøkken og bad, samt bod inne i leiligheten, tilføyer Almeland.

Takhøyde og armsleng

Størrelsen varierer mellom 25 og 40 kvadratmeter. Grunnet lokalets tidligere funksjon og gitte dimensjoner, er de nye leilighetene på Bjølsen romslige, med ekstra god takhøyde og armsleng.

Målet er å ferdigstille boligene ved inngangen av desember i år, og prosjektleder Bratli bekrefter at de er i rute.

Husleia på de nye boligene er ennå ikke satt, men vil bli klargjort utover høsten. Da vil det også bli mulig for interesserte studenter å søke seg til de nye boligene.

SiO er studentsamskipnaden for 27 studiesteder i Osloregionen. Mer enn 76 000 studenter betaler semesteravgift til SiO og kan bruke de ulike tilbudene våre. Hovedoppgaven vår er å tilby produkter og tjenester som gjør studiehverdagen effektiv og stimulerende, og bidrar til at studentene trives. Jobben vi gjør skal bidra til at studiestedene våre har de mest attraktive læringsmiljøene i landet.