Åge, Bjørn og Lisa hyller Grete Waitz – åpen minnemarkering på Bislett 11. mai

(Oslo, 5. mai 2011) Bislett Stadion åpner dørene til et åpent minnearrangement for Grete Waitz på onsdag 11. mai kl. 18.  Flere av landets mest  markante artister vil  opptre. Blant talerne er statsminister Jens Stoltenberg og Gretes gamle konkurrent Joan Benoit. H.K.H. Kronprins Haakon vil være blant gjestene.

Åge Aleksandersen, Bjørn Eidsvåg og Lisa Stokke vil sørge for flotte kunstneriske innslag når hele Norge får anledning til å ta et siste farvel med vår løpedronning på hennes egen hjemmearena, Bislett. Det hele vil bli ledet av den gamle toppsyklisten og nåværende NRK-mannen Dag Erik Pedersen.

Flere av Waitz’ konkurrenter, blant disse Joan Benoit Samuelson, deltar også på arrangementet, sammen med blant andre Oslos ordfører Fabian Stang og Mary Wittenberg fra New York Road Runners.

Det var ikke vanskelig å få artister og andre til å stille opp for å hedre. Tvert i mot har alle de medvirkende gjort store innsatser ved snu opp ned på allerede fulle avtalebøker for å delta.  Alle stiller i tillegg opp uten noen form for honorar

Norges friidrettsforbund, Sportsklubben Vidar og Aktiv mot kreft står bak arrangementet til minne om Waitz, som døde i påsken etter flere års kamp mot kreft.

Grete var en av våre største internasjonale idrettsutøvere, men hun var alltid lojal mot sin egen klubb, Sportsklubben Vidar, og det norske friidrettsmiljøet. Vi vil vise vår takknemlighet og håper på tilreisende fra hele Østlandsområdet til arenaen hvor Grete sørget for flere av sine største prestasjoner, sier Svein Arne Hansen, president i Norges Friidrettsforbund og Tony Isaksen, daglig leder i Sportsklubben Vidar.

Grete’s hjertesak var fysisk aktivitet for å forbygge kreft og bedre livskvaliteten for dem som rammes av sykdommen. Hvis en brøkdel av alle dem hun har fått opp av sofaen kommer til Bislett for å hylle Grete, blir det storinnrykk, sier Helle Aanesen, daglig leder i stiftelsen Aktiv mot kreft. Aanesen etablerte stiftelsen sammen med Waitz i 2007.

Bislett åpner kl. 17:15. Publikum bes benytte inngang 2 i Sofies gate.

Kontaktpersoner:

• Sportsklubben Vidar: Tony Isaksen, daglig leder +47 928 48 508
    • Teknisk arrangør/artister: Komon AS v/Knut Meiner 907 53340

• oslo maraton
  • sk vidar
  • verdensmester
  • friidrett
  • løper dronnning
  • minnemarkering
  • grete waitz
  • fokus bank oslo maraton

Sportsklubben Vidar ble stiftet i 1919 og er en av Norges ledende sportsklubber.

SK Vidar består av 3 grupper: bueskytter-, triatlon- og friidrettsgruppe. Friidrettsgruppen står for mesteparten av klubbens drift, og er i dag en av Norges mest profilerte friidrettsklubb.

I EM i Barcelona 2010 hadde SK Vidar med hele 11 utøvere, en tredjedel av troppen!

Hovedmålet til klubben er å ta vare på og utvikle utøvere. Vi er en breddeklubb som involverer barn, unge, voksne og funksjonshemmede.

Klubben er kjent for store arrangementer som Fokus Bank Oslo Marton og Exxon Mobil Bislett Games. Gjennom disse arrangementene får klubben inntekter til den idrettslige satsningen.

I tillegg arrangerer vi friidrettstevner for barn og ungdom Bislettlekene og seniorstevnet Åpningstevne på Bislett Stadion som i år inkluderer EM 10 000 m.

Vårt ungdomstilbud består i tillegg av Friidrettsskolen som arrangeres i sommerferien på Bislett Stadion og i Groruddalen då som et gratistilbud for deltagerne.

Siri Wormdahl

Pressekontakt PR - og markedssjef Pressekontakt 48414141