Slik holder du deg varm på jobben i vinter

Slik holder du deg varm på jobben i vinter

Den mørke og kalde årstida kan gjøre arbeidsplassen til et lite trivelig sted. Her er eksperttipsene for å holde deg varm og komfortabel på jobb i vinter.

Det nordiske klimaet byr på både minusgrader, mye nedbør og kalde vinder i vinterhalvåret. Derfor er det ekstra viktig å velge riktig bekledning slik at du holder deg tørr og varm på jobb.

Kan gi høyere sykefravær

- Arbeidstøy som ikke er beregnet på de forholdene man utsettes for på jobb, kan føre til dårligere arbeidsmiljø, redusert arbeidskapasitet, flere belastningsskader og høyere sykefravær, sier Espen Jensen, regionansvarlig i Skydda Norge.

- Hvis man er utendørs, er ikke bare temperaturen en faktor, men også vinden. Jo sterkere vind, desto lavere effektiv temperatur, legger han til.

Opplevelsen av kulde er nemlig avhengig av både temperatur, vind og fuktighet. Dersom normalt varmt tøy ikke gir tilstrekkelig vern mot kulden, er det nødvendig med ekstra arbeidsklær.

Jensen forklarer at det er viktig å kle seg riktig etter forholdene, og ikke minst å kjenne og lytte på kroppens signaler.

- Alle er forskjellige og har forskjellig toleranse, noe som også innebærer personlige behov, poengterer han.

ESPEN JENSEN, Skydda Norge.

Lag på lag

Arbeidsmiljøloven gir ingen temperaturgrenser, men verneombudet kan avbryte arbeidet dersom det mener at temperaturen innebærer umiddelbar risiko for sikkerhet og helse.

I vinterhalvåret er det viktig å kle seg slik at du holder varmen samtidig som du sørger for at du ikke blir våt av svette. Det er også viktig at du har arbeidsklær som gjør at du fritt kan bevege deg og som synes godt på mørke vinterdager.

Jensen anbefaler å bruke tre-lags-prinsippet for arbeid i kulda:

LAG 1: Ull innerst virker beskyttende og sikrer en normal kroppstemperatur da ull har evnen til å regulere varmen.

LAG 2: Et mellomplagg som isolerer og varmer godt, for eksempel fleece eller ullgenser.

LAG 3: Et ytterplagg som sørger for god beskyttelse mot vær og vind.

KLE DEG RIKTIG: Arbeid i lave temperaturer kan føre til frostskader. Hold varmen med 3-lags-prinsippet.

Husk føtter og hender!

I tillegg til gode, varme arbeidsklær er det også viktig med godt isolerte arbeidssko. Ifølge Jensen kan det være en fordel å kjøpe arbeidssko i større størrelser. Dette for å få maksimal bevegelsesfrihet i tillegg til at større sko også holder seg varmere lenger.

Det samme gjelder for varmefôrede og fleecefôrede vinterhansker:

- Slike hansker hjelper deg å holde hendene varme mens du arbeider. Tenk på at det også her kan lønne seg å kjøpe større størrelser, da en større hanske holder seg varmere lenger, tipser Jensen i Skydda Norge.

VINTERHASKE FRA GUIDE GLOVES: Vanntett, fôret vinterhanske med håndflate av storfeskinn og håndbak av softshell.

Det vil også være viktig å bruke en god og varm lue for å holde på varmen. Med bruk av hjelmlue sikrer du i større grad at vind holdes ute.

- I 10 minusgrader forsvinner så mye som 50 prosent av kroppsvarmen gjennom hodet, og tallet er enda høyere ved lavere temperaturer. Derfor vil det være viktig å bruke en god og varm lue for å holde hele kroppen varm, sier HMS-eksperten.

Hos Skydda Norge finner du et stort utvalg av ulike arbeidsklær for vintersesongen.

- Vi kan tilby flere ulike ullplagg og arbeidssko som holder deg god og varm på kjøligere dager. I tillegg har blant andre L.Brador lansert en egen vinterjakke-kolleksjon med varmfôrede og slitesterke jakker, mens Guide Gloves har egne vinterhansker som er både helföret og vanntette i svært slitesterkt syntetisk skinn med godt grep, forteller Jensen.

PLAGG TIL UTENDØRS ARBEID: L.Bradors vinterkolleksjon er designet for det nordiske klimaet med kulde, snø og bitende vind.