RØRLEGGER-AMBASSADØRER: Britt Synnøve (t.v) og Katrine oppfordrer flere unge til å velge yrkesfag.

Kvinne i rørleggerbransjen: - Mange menn ønsker å kontrollere jobben jeg gjør

Katrine Horghagen (28) og Britt Synnøve Sveen Markhus (24) er stolte av å være rørleggere, og mener det er viktig å vise at også kvinner kan jobbe i mannsdominerte yrker.

Rørleggerne Katrine Horghagen og Britt Synnøve Sveen Markhus skryter av å ha en variert og takknemlig jobb. De viser gjerne frem hvordan en typisk rørlegger-hverdag ser ut, og sammen driver de Instagram-kontoen @rorlegger_horghagenogmarkhus.

- Vi fant ut at det var kjekt å vise frem arbeidsdagen vår. Som rørlegger jobber vi med veldig mye forskjellig, da er fint å vise frem hva vi gjør, sier de to rørleggerne.

Britt Synnøve jobber i Stavanger-området, mens Katrine har base i Trondheim. De to damene ble kjent gjennom et ambassadør-samarbeid for www.blirorlegger.no som har både nettside og flere aktive kontoer på sosiale medier som rørleggerbedriftenes bransjeorganisasjon, ”Rørentreprenørene Norge”, står bak.

Positiv respons

Tall fra Utdanningsdirektoratet viste en økning i søkertallene til bygg- og anleggsteknikk i fjor, og det var en merkbar økning i antall kvinnelige søkere.

Det gleder Katrine og Britt Synnøve som ønsker seg flere kvinnelige kollegaer. Begge opplever stort sett positive kommentarer og tilbakemeldinger på yrkesvalget.

- Jeg personlig har aldri fått noen stygge kommenterer på mitt yrkesvalg. Jeg har fått spørsmål om hvorfor jeg valgte som jeg gjorde, men folk flest synes det er kjekt at jeg jobber med det jeg gjør, sier Britt Synnøve.

- Jeg har ikke opplevd noen utrivelige kommentarer, men ser at mange eldre menn ønsker å kontrollere det vi gjør når vi er damer, og om det er blitt gjort rett, sier Katrine.

- Det viktigste for å få flere jenter inn i yrket, er at vi i bransjen blir flinkere til å få frem hva vi jobber med og hvor variert arbeidet er. I tillegg er det viktig å vise hvor uproblematisk det er å være kvinnelig rørlegger, selv om noen arbeidsoppgaver kan oppleves som litt tunge, påpeker kollega Britt Synnøve.

FORNØYD: Britt Synnøve har jobbet som rørlegger i seks år og stortrives med arbeidshverdagen sin.

- Ingen dag er lik

Katrine Horghagen gikk ett år på byggfag før hun startet på rørlegger-linja. Nå har hun vært i bransjen i 10 år.

- Etter 2,5 år på skolen arbeidet jeg fulltid som rørlegger samtidig som jobbet med mesterbrevet på kveldene, sier 28-åringen som fikk sitt mesterbrev i 2018.

Britt Synnøve har identisk skolegang. Etter 2,5 år på byggfag og rørlegger-linjen, gikk hun i lære.

- Siden har jeg jobbet som rørlegger og har nå vært i bransjen i snart 6 år, sier Britt Synnøve.

Begge roser rørlegger-yrket, og poengterer at noe av det beste med jobben er en variert arbeidshverdag.

- Ingen dag er lik, og i tillegg får man treffe mange fantastiske mennesker som verdsetter det å få hjelp, sier Katrine.

- Min arbeidsuke er todelt og varierende. I tillegg til å jobbe som rørlegger, regner jeg på anbud, legger hun til.

Britt Synnøve har en kombinert-stilling. I tillegg til "vanlig" rørlegger-arbeid, tilbringer hun en del tid på kontoret ettersom hun har begynt å jobbe med ettermarkedet.

- Det er en veldig variert jobb. Både med tanke på hva man faktisk gjør på jobb, men også hvor man befinner seg, sier 24-åringen.

OPPTATT AV SIKKERHET: Katrine vet at en viktig del av HMS-arbeidet i jobbhverdagen består av å gjøre risikovurderinger.

Viktig HMS-fokus

I tillegg til å fronte rørlegger-yrket, er Katrine og Britt Synnøve opptatt av å ivareta god HMS. Begge er blitt Skydda-ambassadører, og de gleder seg til å kunne inspirere til trygghet på arbeidsplassen.

- HMS for meg betyr å ta vare på sikkerheten, men også å ta vurderinger om "dette er trygt eller bør det gjøres noen tiltak" før vi gjør en jobb, sier Britt Synnøve.

- Jeg har heldigvis ikke opplevd noen ulykker så lenge jeg har vært i bransjen, legger hun til.

- HMS betyr mye og bruk av korrekt, personlig verneutstyr er helt nødvendig på arbeidsplassen. I tillegg er det sosiale i et firma også viktig for å ta vare på sine ansatte, supplerer Katrine.

Vegard Aune, daglig leder i Skydda Norge, sier HMS-bedriften er glad for å kunne samarbeide med rørlegger-damene.

- Som HMS-leverandør er det viktig at vi også kan legge til rette for å øke andelen kvinner i bransjen. Et stadig større antall kvinnelige håndverkere sender ut et viktig signal til alle kvinner som vurderer å begynne i mannsdominerte yrker. Sammen med Katrine og Britt Synnøve har vi stor tro på å kunne bidra til økt oppmerksomhet rundt viktigheten av HMS på jobb, samtidig som vi viser at mangfold er viktig for bedrifter, sier Aune.

- En mer balansert kjønnsbalanse på arbeidsplassen bidrar til både bedre arbeidsmiljø og økt lønnsomhet. I tillegg vil det bidra til å skape tillit og trygghet på jobb, avslutter Skydda-sjefen.

NYE SKYDDA-AMBASSADØRER. Følg de to rørleggerdamene på instakontoen rorlegger_horghagenogmarkhus