- Petter... I am your father!

- Petter... I am your father!

Hvis du følger med på TV2-serien Sirkus Northug har du muligens lagt merke til at Petters pappa, John Northug, stadig er å se i smørebua. Med en svært iøyefallende vernemaske over ansiktet. Til forveksling lik Star Wars-kjeltringen Darth Wader...!

Men i motsetning til den onde stjernekrigeren, har John kun gode hensikter med å bære masken. Helsemessig er det nemlig et "must" for de som tilbringer mye tid i en smørebod å beskytte seg mot helseskadelig støv og gass.

En undersøkelse av arbeidsmiljløet blandt skismørere fra flere nasjoner - gjort av Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) og Folkehelseinstituttet - avslørte redusert lungefunksjon og spor av giftige stoffer i kroppen som følge av jobben de gjør. Undersøkelsen viste at støvkonsentrasjonen i smørebodene var periodevis meget høye, og at påføring- og børsting av fluorpulverprodukter er de helsemessige"verstingene"

For det er spesielt skismøring med fluorinnhold som kreves at ekstra forholdsregler tas. Fluorholdig skismøring omfatter både festevoks og glider, og har vært brukt av profesjonelle skismørere siden slutten av 80-tallet. Men produktene er etter hvert blitt svært vanlig blandt amatører og mosjonister også. Og de påføres ofte i dårlig ventilerte boder og kjeller. Avfallstoffene i produktene er tungt nedbrytbare, og i STAMIs undersøkelse ble det funnet sammenheng mellom konsentrasjon i blodet og antall år testpersonene hadde jobbet som skismørere.

- De fleste profesjonelle smørere er etterhvert blitt velsignet med gode luftavtrekk på sine arbeidsplasser. Men der slikt ikke finnes, som i kjellerene, garasjene eller bodene til tusenvis av mosjonister, er det viktig å beskytte seg med enkle virkemidler, forklarer Vegard Aune, landssjef i verneustyrsprodusenten Skydda.

Skydda er strategisk samarbeidspartner for Norges Skiforbund Langrenn, og har blandt annet sørget for at landslagets velkjente smøretrailer har helsemessig forsvarlig arbeidsmiljø.

- For ekstra ivrige skiløpere som bruker fluorholdige glidere ofte, anbefaler vi likevel at man står utendørs eller i et godt ventilert rom, helst med vernemaske som beskytter mot disse "giftene". Dette vil også begrense unødvendig eksponering for tungt nedbrytbare stoffer. Vernemaskene får du enkelt kjøpt i industrivareforretninger og byggevarehus, forklarer Aune.

- Poenget med å gå på ski, er jo å få gode opplevelser og god helse - ikke det motsatte!