FOTO: ØYA FESTIVALEN

Skydda på ØYA: Skaper sikkerhet for 100.000 besøkende

Skydda Norge er med og sørger for at Øyafestivalen i Oslo blir gjennomført på en trygg måte. Med over 100.000 besøkende er god sikkerhet avgjørende for et vellykket arrangement.

10.-13.august er det duket for festivalstemning i Tøyenparken. Da arrangeres Øyafestivalen, en av Norges største musikkfestivaler.

I løpet av de fire dagene er det ventet over 100.000 publikummere på festivalområdet. I tillegg er flere tusen medarbeidere og frivillige tilknyttet arrangementet.

- For å skape Øyafestivalen kreves det mye ressurser, sier Tom Hagerup Holm, HMS-controller på ØYA.

- Derfor er det viktig for oss i Øyafestivalen å ha en samarbeidspartner som Skydda hvor vi kan sparre med dyktige HMS-fagpersoner. I tillegg sørger Skydda for at vi har god tilgang til verneutstyr og annet nødvendig materiell.

FOLKEFEST: Mer enn 100 000 publikummere er ventet til årets Øyafestival. FOTO: Øyafestivalen

HMS-FOKUS

Øyafestivalen og HMS-selskapet Skydda Norge har inngått en treårskontrakt for helse, miljø og sikkerhet. Som samarbeidspartner bistår Skydda med HMS-rådgivning og utstyr som vernesko, ørepropper, forkle til kjøkkenarbeidere, arbeidshansker, sperremateriell, varselkjegler og førstehjelpsskrin.

Hagerup Holm forklarer at festivalen har en periode på halvannen uke for rigging av utstyr, og i etterkant er det satt av en uke til nedrigging og rydding. Selve Øyafestivalen varer i fire dager. I løpet av denne perioden er det mange mennesker innom festivalområdet i Tøyenparken.

- For å gjennomføre festivalen er det over 200 medarbeidere på kontrakt og et sted mellom 2500-3000 frivillige. I tillegg er det også eksterne leverandører og aktører inne på festivalområdet, utdyper HMS-controlleren.

- Og ikke minst skal vi sørge for å skape god sikkerhet for 100.000 publikummere. Vi må ta høyde for å ta vare på parkområdet samtidig som vi må sikre at publikum ferdes trygt på festivalen.

HMS-ANSVAR: HMS-controller Tom Hagerup Holm sørger for at sikkerheten er ivaretatt på Øyafestivalen.

Nulltoleranse for arbeidsulykker

Vegard Aune, daglig leder i Skydda Norge, sier det er viktig for HMS-selskapet å synliggjøre at HMS er like viktig på et arrangement som Øyafestivalen som på en vanlig arbeidsdag i eksempelvis industrien.

- Det er svært positivt for Skydda å kunne være en bidragsyter og ta samfunnsansvar, slik at et stort profesjonelt arrangement som Øyafestivalen kan gjennomføres på en trygg og sikker måte, sier Skydda-sjefen.

- Vi i Skydda har en visjon om nulltoleranse når det gjelder arbeidsulykker. Det gjelder enten du jobber på et verksted eller er frivillig og publikum på en festival, legger han til.

SKYDDA-SJEF: Vegard Aune er daglig leder i Skydda Norge.

Viktig for arbeidere og publikum

På et så stort arrangement som Øyafestivalen, er det flere HMS-utfordringer å ta hensyn til. Tom Hagerup Holm påpeker at det derfor er viktig med god opplæring, der man sørger for å skape forebyggende rutiner i forhold til skader og nestenulykker.

Cathrine Røsseland, partnersjef i Øyafestivalen, sier de har de gode rutiner på bruk av avviksskjema, samt et stort fokus på å skape et godt arbeidsmiljø.

- Dette er også med på å gi trygghet og motivasjon på arbeidsplassen. Vi har i mange år vært veldig opptatt av god HMS, og det nyter både stab og publikum godt av. Vi setter enormt stor pris på å ha med Skydda i partnerfamilien, og vi gleder oss til å utvikle samarbeidet videre med HMS-selskapet, avslutter Røsseland.

PERSONLIG VERNEUTSTYR: Arbeidere og frivillige På Øya-festivalen har tilgang til blant annet Guide Arbeidshansker, levert av Skydda Norge.