TRYGGHET I HJEMMET: Med enkle grep blir du bedre rustet til å klare deg selv i minst tre døgn i en krise. (Foto: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap)

TRYGG I EGET HJEM: Dette bør du ha i beredskapslageret

Urolige tider finner veien inn i norske hjem. Aldri før har det vært større fokus på ha et eget beredskapslager.

Norge er blant verdens tryggeste land. Likevel er det lurt å være forberedt på at ulykker, katastrofer eller uforutsette situasjoner kan oppstå. Uvær, naturhendelser, sabotasje, tekniske problemer, terror eller krigshandlinger kan føre til at mange mister for eksempel strøm eller vann. Samtidig kan det bli vanskeligere å få tak i nødvendige varer.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap anbefaler at alle husstander i Norge tarnoen enkle grep for å bedre sin egen beredskap. Med et lite reservelager av det du er mest avhengig av – vann, mat, medisiner og varmekilder – er du bedre rustet for å klare deg selv noen dager.

- Lær deg grunnleggende førstehjelp. Sørg for at utstyret du planlegger å bruke i en nødsituasjon virker, og at du vet hvordan det brukes. Alle tjener på riktig sikkerhet, sier Vegard Aune, daglig leder i Skydda Norge. Han ber alle gjøre følgende forberedelser:

1. Vurder risiko og sårbarhet i ditt hjem
Tenk igjennom hva som kan skje, hvilke konsekvenser kunne det ha fått og hvordan nettopp din familie ville ha håndtert det. Finn ut hvem som kan trenge din hjelp og hvordan du kan bidra. Hvis det er utstyr du planlegger å bruke i en nødsituasjon, vær kjent med hvordan det brukes og sørg for at det virker.

2. Sørge for å dekke grunnleggende behov i tre døgn
De grunnleggende behovene som må dekkes de første tre døgnene av en krise er varme, drikke, mat, legemidler, hygiene og informasjon. Mange av oss har allerede en god del av det vi trenger for å klare oss selv i noen dager, så det er ofte ikke så mye som skal til for å komme helt i mål.

Kilde: sikkerhverdag.no

SLIK DEKKER DU GRUNNLEGGENDE BEHOV I TRE DØGN

Legemidler og førstehjelp
Alle bør beherske grunnleggende førstehjelp. Det finnes en rekke slike tilbud om kurs og opplæring, enten du er helt uerfaren eller trenger oppfriskning. Er du avhengig av legemidler eller medisinske hjelpemidler, må du snakke med din lege eller apotek om muligheten for å ha en ekstra beholdning.

Dette bør du ha hjemme:
standard førstehjelpspakke
• smertestillende
• jodtabletter ved atomhendelser

SKYDDA ANBEFALER: Førstehjelpskoffert L fra Cederroth.

Hygiene
Uten varmt vann, eller i verste fall helt uten vann, er det viktig å tenke på personlig hygiene og renslighet rundt mat og matlaging. Dårlig hygiene er grobunn for smitte og sykdommer.

Dette bør du ha hjemme:
våtservietter og antibakteriell hånddesinfeksjon.

SKYDDA ANBEFALER: Håndrens Sterisol, uparfymert.

Varme og lys
For å være bedre forberedt på strømbrudd er dette noen muligheter du bør vurdere:
varme klær, pledd og soveposer
• fyrstikker eller lighter
• avtale med naboer, familie eller venner om å gi deg husly
hodelykt eller lommelykt – husk batterier
• vedovn eller peis – pass på at det fungerer som det skal, og at du har nok ved
• gass- eller parafinovn – sjekk at den er i god stand og beregnet for innendørs bruk, følg bruksanvisningen og sørg for god utlufting

SKYDDA ANBEFALER: Suprabeam M6XR oppladbar Multilykt.

Mat
Du bør ha nok mat i boligen til å mette alle. Tenk igjennom hvordan du skal tilberede maten dersom strømmen eller vannet er borte. Dersom du har dyr, eller det er spesielle behov i dietten, må du planlegge for dette.

Drikke
Du trenger minst tre liter rent vann per person til drikke og matlaging i døgnet. Vannet bør helst lagres på et mørkt og kjølig sted uten direkte sollys. Rengjør du dunkene godt kan vannet fint lagres i årevis og likevel være trygt å drikke.

Kilde: Sikkerhverdag.no

BEREDSKAPSLAGER: Med et lite reserverlager av det du er mest avhengig av, er du bedre rustet for å klare deg selv noen dager i en eventuell krisesituasjon. (Foto: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap)