- Advarer mot farlig smittevernutstyr

- Advarer mot farlig smittevernutstyr

- Den enorme etterspørselen gjør at det dukker opp stadig flere dårlige smittevernprodukter og useriøse tilbydere. Dette utgjør en betydelig helserisiko, sier Karoline Klatran, fungerende daglig leder i Skydda Norge.

- Vi oppfordrer alle til å ha et kritisk blikk på smittevernsutstyret som nå tilbys på markedet, understreker Klatran.

Skydda er til vanlig en ledende leverandør av HMS-løsninger og personlig verneutstyr til industri-, olje- og byggenæringen. Under koronakrisen har helsevesenet tatt i bruk mange av selskapets produkter til smittevern.

Spesielt har det kommet mange henvendelser knyttet til åndedrettsvern, etter at flere medier fortalte at Oslo Universitetssykehus hadde fått levert tusenvis av defekte beskyttelesmasker fra Kina.

- Det går bare ikke!

- Vi ble - dessvere kan du godt si - ikke overrasket over at noe slikt skjer. Skydda opplever daglig at kjente og ukjente aktører prøver å selge oss smittevernprodukter av ymse kvalitet. Vi gjør en seriøs vurdering av alle henvendelser som kommer, men har til nå valgt å takke nei til alt vi ikke har hørt om tidligere, eller fått muligheten til å teste skikkelig. Vi er veldig klar over at "i nøden spiser fanden fluer". Samtidig setter vi liv i fare ved å sende smittevernutstyr av dårlig kvalitet ut på markedet. Det går bare ikke, sier ekspert på åndedrettsvern, Bård Kulseth (bildet).

Han oppfordrer alle som er usikre på kvaliteten til smittevernutstyr de blir tilbudt, om å ta kontakt med Skydda for en gratis og profesjonell vurdering.

- Skydda har fagkunnskap om dette, og vurderer kontinuerlig hundrevis av leverandører.  Vår misjon er å redde liv på jobben, og det skulle bare mangle om vi ikke stilte fagkunnskapen vår til disposisjon nå, understreker Kulseth.

Utviklet eget produkt

For å møte etterspørselen etter åndedrettsvern med god nok kvalitet og lang levetid, har Skydda i samarbeid med den svenske produsenten Sundström nylig utviklet et eget Pandemic Flu Kit med partikkelfilter som tar 99,997 prosent av bakterier og virus. Pakken inneholder halvmaske og filter, kan brukes flere ganger og har levetid på opptil 10 år.

GOD BESKYTTELSE: Skyddas Pandemic Flu Kit.

- Settet er spesielt anbefalt for personell som arbeider i helseforetak hvor man eksponeres for virus, bakterier og partikler. Masken er utstyrt med såkalt mekanisk P3R-filter som kan gjenbrukes i hele 18 måneder når det desinfiseres riktig. Sammen med visir, beskyttelsesbriller, hansker, korttidsdresser og kjemikaliebeskyttelse, utgjør dette fullverdig beskyttelse for de viktigste menneskene i samfunnet vårt akkurat nå,  forklarer HMS-ekspert Bård Kulseth i Skydda Norge.

Nedenfor kan du se en kort film som viser hvordan åndedrettsvern desinfiseres korrekt. Nedsenking i 70% isopropylalkohol eller 60% etylalkohol / etanoloppløsning har vist seg å drepe viruset effektivt.

Viktig: Husk å skifte hansker før du tar delene opp av desinfeksjonsmiddelet.

Skydda Norge er en ledende leverandør av HMS-løsninger og personlig verneutstyr. Takket være unik kunnskap og riktige produkter, skaper vi trygghet på arbeidsplassen. Å være trygg er både lurt og lønnsomt. For oss er èn arbeidsulykke èn for mye.