Med denne maska smører du trygt

Med denne maska smører du trygt

Helsefarlig smøring er det store samtaleemnet i skimiljøet. En åndedrettsmaske med filter er den enkleste og beste forsikringen mot helseskader.

Det må være helt klart: å preparere ski skal være trygt – uansett om du gjør det i smørebod, kjeller, garasje eller i en profesjonell smøretrailer.

I første rekke er det gass fra fluorprodukter og svevestøv skapt av rotorbørster som er den største helsemessige trusselen.

Den enkleste måte å beskytte seg på, er å bruke en god åndedrettsmaske med et partikkelfilter som holder unna de farlige stoffene. Dette er et produkt som frem til nå i stor grad er blitt benyttet i industri. De siste årene har imidlertid både kunnskap og fokus rundt farene ved skismøring blitt såpass mye større, at en slik maske nå bør være standardutstyr hos alle som preparerer ski på jevnlig basis.

KLIKK HER FOR Å FINNE UT HVOR DU FÅR KJØPT MASKE

Skydda har gjennom flere år samarbeidet med Norges Skiforbund og Norges Skiskytterforbund for å skape en trygg arbeidsplass for landslagenes smøreteam. I de norske smørebussene, er åndedrettsmasken standardutrustning.

Skydda Norge anbefaler følgende verneutstyr:

Halvmaske (startkit) SR100 Premium plus pakke- alternativt en SR500/570 vifteenhet for de som smører ski hver uke. Bruker du SR100-pakken, så anbefaler vi også å bruke kapselbriller for å beskytte øynene. Engangs- eller arbeidshansker anbefales også.

Skydda Norge er en ledende leverandør av HMS-løsninger og personlig verneutstyr. Takket være unik kunnskap og riktige produkter, skaper vi trygghet på arbeidsplassen. Å være trygg er både lurt og lønnsomt. For oss er èn arbeidsulykke èn for mye.