FOTO: Pedro Lemos/NSF Alpint og Elyte AS

SMITTEVERN: Alpinlandslaget tar i bruk fogging

Ny, unik desinfeksjonsmetode skal holde de norske alpinistene trygge og friske.

Norges Skiforbund Alpint og Elyte AS har inngått samarbeidsavtale knyttet til smittevern for sesongen 2020/2021.

- Vi ser på dette som en skikkelig vinn-vinn situasjon for begge parter, og tror på god gjensidig effekt av samarbeidet, sier Geir Slettvoll, salgsjef i Elyte AS.

Elyte  er produsent av vannbasert, alkoholfri desinfiseringsvæske, som effektivt fjerner bakterier, virus (inkludert Covid-19) og sopp. Væsken - som også forhandles av Skydda - er godkjent av Statens Legemiddelverk, produseres i Norge, og brytes ned til salt og vann etter bruk.

- Effektivt smittevern er en forutsetning for all aktivitet slik verden er akkurat nå. Idrett er ikke akkurat noe unntak, og vi har strenge protokoller å forholde oss til slik at arrangementene kan gå som planlagt. Med Elyte får vi mulighet til å desinfisere utstyr, rom og overflater på en supereffektiv måte, og uten bruk av alkohol, uttaler Claus Ryste, sportssjef i NSF Alpint i en pressemelding.

Virkestoffet i Elyte er hypoklorsyre, og dette utvikles gjennom elektrolyse av rent vann og salt. Den mest effektive måten å bruke væken på, er gjennom såkalt fogging.

Fogging vil si at man ved hjelp av en forstøver (fogger), legger en hinne av desinfeksjonsmiddel over områdene som skal rengjøres. Når hinnen er lagt, trenger man kun å vente 1 minutt på at desinfeksjonsvæsken reagerer med omgivelsene og dreper bakterier, virus og sopp.

Metoden er svært effektiv fordi den dekker store flater veldig kjapt og du trenger ikke tørke av flatene etterpå.

- Dette er en trygg og praktisk løsning som vi enkelt tar med oss når reiser rundt i verden på World Cup eller trening, forklarer Claus Ryste.

NSF Alpint har allerede blitt utstyrt med flere foggere, og tok i bruk disse allerede under WC-renn i østerriske Lech.

- Vi har utstyrt alpinlandslaget med et Elyte "travel-kit" som brukes på renn nå i vinter. I tillegg vil det stå fast desinfiseringsutstyr i innendørstreningsanlegget "Snø" på Lørenskog. Vårt mål er selvfølgelig at alle alpinister skal ha best mulige forutsetninger for å holde seg friske og fine gjennom sesongen. Da vet vi at de sportslige resultatene også blir helt topp, sier Geir Slettvoll, salgsjef i Elyte AS.

Å bruke alkoholholdige desinfeksjonsmidler kan være en tøff behandling for både hender, hud, tekstiler og overflater. Elyte er like skånsom som vann og er derfor mye snillere mot både brukere og miljø samtidig som produktet er effektiv mot bakterier og virus.

Elyte er tilgjengelig for alle hos Skydda Norge - leverandør av HMS-produkter og tjenester til en rekke næringer. Vil du også komme i gang med fogging? Kontakt Skydda på tlf: 22 88 44 10 eller E-post: post@skydda.no så hjelper vi deg!

Skydda Norge er en ledende leverandør av HMS-løsninger og personlig verneutstyr. Takket være unik kunnskap og riktige produkter, skaper vi trygghet på arbeidsplassen. Å være trygg er både lurt og lønnsomt. For oss er èn arbeidsulykke èn for mye.