Trac Grabber er hurtigkjettinger til bilen som er lette å montere.

Brodder til bildekk – glatte underlag kan ikke lenger stoppe deg!

Hvis du drar ut på dårlig brøytede veier vinterstid, er sjansen stor for at du kjører deg fast. Hjulene spinner, og du kommer deg ikke noe sted. Glatte, isete underlag eller en vei dekket av snø skal ikke lenger sette en stopper for reisen din. Ta deg trygt fra punkt A til punkt B, og kjør uten å bekymre deg. Føl deg trygg, vel vitende om at broddene til bildekkene dine er i nærheten dersom du skulle trenge dem.

Trac Grabber er hurtigkjettinger til bilen som er lette å montere, og hjelper deg med å komme løs når du har kjørt deg fast. Broddene er ikke bare brukervennlige – de fungerer også like godt på sand, leire, snø og is. Med andre ord perfekte å ha liggende i bagasjerommet. Trac Grabber selges i 2-pakning eller 4-pakning. Hvis du har firehjulsdrift blir det enklere dersom du monterer Trac Grabber på alle fire hjul, men det er ikke et must.

Selskapet Trac Grabber ble grunnlagt i USA I 2010. Broddene er opprinnelig laget for terrengbiler og tøff terrengkjøring, men har senere blitt tilpasset for personbiler. Les mer om brodder til bildekk på SmartaSaker.

Kommer Trac Grabber til å få meg løs?

Trac grabber kommer til å få deg løs fra de fleste situasjoner hvis du monterer dem ved første tegn på at du har kjørt deg fast. Det vil si før bilen har gravd seg helt ned i snøen. Det konsentrerte trykket på den lille gummiflaten hjelper bilen, slik at den løftes opp og presser seg framover.

Hvem kan bruke brodder til bildekk?

Trac Grabber anbefales til personbiler, varebiler og firehjulinger som veier opptil to tonn. Sørg bare for at det finnes tilstrekkelig store hull i felgen der du skal tre gjennom sikkerhetsremmen, og at hjulet kan rotere fritt også når du svinger. Sikkerhetsremmen er ekstra lang for også å passe til bredere dekk.

Tenk på dette når du bruker brodder til bildekk

• Bruk dem bare på kjøretøy med en maksimal vekt på to tonn.
  • Tre sikkerhetsremmen gjennom felgen fra innsiden og ut.
  • Sørg for at hjulet kan rotere fritt, og at verken selve brodden eller festeremmen støter mot eller setter seg fast i deler av bilen, selv om du svinger på hjulet.

Hvordan installerer jeg brodder til bildekk?

1. Begynn med å grave bort snøen som hindrer deg fra å kjøre videre. Trac Grabber skal monteres på drivhjulene.

2. Sett selve brodden mot dekket, og tre sikkerhetsremmen gjennom felgen fra innsiden og ut.

3. Tre deretter remmen gjennom begge sikkerhetsringene. Træ remmen tilbake gjennom den nederste ringen, dra skikkelig til og fest remmen med borrelåsbåndet.

OBS! Sørg for at Trac Grabber er ordentlig fastspent mot dekket! Løse brodder kan skade bilen!

Å kjøre med Trac Grabber

1. Gi forsiktig gass, og kjenn at broddene tar tak. Gi litt mer gass slik at bilen begynner å bevege seg.

2. Fortsett med samme fart til du kommer opp på fast underlag. Unngå å gi overdrevent mye gass slik at hjulene spinner.

3. Kjør den korteste strekningen som tar deg til et sikkert underlag.

Hvis broddene føles løse, må du stoppe umiddelbart og spenne dem fast igjen.

Tips når du kjører med brodder til bildekk

• Prøv å kjøre rett fram, og hold hjulene så rette som overhodet mulig.
  • Broddene er ikke ment for lengre kjøring. Ta dem av når du har kommet deg løs.
  • Kjør aldri over 8 km/t.

Løsne Trac Grabber

• Hvis broddene sitter hardt, må du prøve å trykke dem tilbake i opprinnelig posisjon for å lette presset på festeremmen.
  • Trac Grabber kan gjenbrukes, men det er viktig å undersøke både gummien og remmen for eventuell slitasje. Hvis du oppdager slitasje eller skader skal remmen eller brodden kastes og ikke gjenbrukes.
  • Legg broddene i posen som følger med, og oppbevar dem i bilen.