Kaj Mickos er månedens innovatør med det vannbesparende munnstykket til kranen.

"Sivilisasjonen vår vil gå under uten nye idéer"

Han har startet 14 ulike selskaper, har over 30 patenterte produkter på markedet og er professor i innovasjonsteknologi ved Mälardalens högskola. En oppfinner og gründer som har viet hele livet sitt til innovasjon. Sammen med to andre har Kaj Mickos utviklet en patentert innovasjon som gjør det mulig å få mest mulig ut av hver eneste vanndråpe, takket være ett enkelt munnstykke.

Kaj Mickos erkjenner at livet ikke er forutsigbart. Han hadde ikke planlagt at livet skulle bli som det ble, og hadde opprinnelig planer om å bli sølvsmed. Livet tok en annen vending, og i dag er Kaj Mickos kjent som professor, gründer, rådgiver og innovatøren bak det vannbesparende munnstykket til vannkranen som gjør det mulig å spare opptil 98 % av vannet.

Det finnes ulike definisjoner av hva innovasjon egentlig er. Mickos velger å beskrive det som en overraskende nyhet som har nådd markedet. Han understreker imidlertid at det å skape en innovasjon ikke er en solosport, men en lagsport. Distribusjon og salg er nødvendig. Det er også viktig å begynne i riktig ende.

- Det handler ikke om å samle gode ideer, men om å samle på gode problemer, forklarer Kaj. Forsøk å svare på spørsmålet: Hva er problemet som skal løses?

Problemet knyttet til det patenterte munnstykket var basert på vannproblemene rundt om i verden, spesielt i Kina. Løsningen her var en form for teknologi som kunne redusere vannmengden ved å omforme vannstrålen. Det var også viktig at funksjonen eller opplevelsen ikke skulle påvirkes negativt. Resultatet ble et munnstykke med to ulike posisjoner som forstøver vannet til vanndråper som blir til en tynn vanntåke.

Ideen ble til en prototype, som deretter førte til patentsøknader og en mer organisert prosess. Interessen var imidlertid ikke så stor som innovatøren i utgangspunktet hadde håpet.

- Jeg har ofte vært forut for min tid, forklarer Kaj. Markedet har ikke alltid vært klart for oppfinnelsene mine.

Tiden gikk, markedet modnet, og plutselig ble miljøspørsmål et hett tema der innovative løsninger knyttet til miljøproblemer ble etterspurt på en helt annen måte. IKEA kontaktet Altered, selskapet Kaj Mickos grunnla sammen med Johan Nihlén og Mikael Abbhagen, og spurte om de var interessert i å utvikle et produkt sammen med dem. Slik ble det, og ÅBÄCKEN-munnstykket, designet av Altered og produsert av IKEA, er nå et av produktene i IKEAs enorme sortiment.

- Jeg er mest stolt av at produktet har spart milliarder av liter vann og at vi bidrar til å bekjempe klimaendringene. Nå som IKEA også selger produktet, kan vi nå ut til et bredere publikum.

Når det gjelder fremtiden, beskriver Kaj Mickos seg selv som håpefull.

- Det har aldri vært så stort behov for innovasjon som nå. Vi står overfor enorme utfordringer med klimaspørsmål og elektrifisering, og det er ikke politikerne som skal løse dette. Teknologiutvikling er nødvendig. Sivilisasjonen vår vil gå til grunne hvis vi ikke kommer opp med nye ideer.

Kaj sier det klart og tydelig:

- Det er rett og slett "innovate or die".