Handle nå: Endringer i emballasjereglene vil forårsake forurensning som "en elv av plast"

Oppfordring til å rette opp feil i foreslåtte endringer i EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning som vil straffe resirkulerbare materialer, som papp, samtidig som plastindustrien fremmes.

Av Saverio Mayer, CEO Europe Smurfit Kappa

Tenk deg at du er ansvarlig for å regulere emballasje i EU. Du vedtar noen nye regler for å redusere avfall og forurensning. Så langt er alt bra. Men så avsløres det at en endring som krever gjenbruk av emballasje vil føre til en flom av plast. Det er det stikk motsatte av det du prøver å oppnå. Stemmer du fortsatt på det?

Svaret er åpenbart. Likevel er dette akkurat dilemmaet EU nå står overfor når de diskuterer foreslåtte endringer i emballasje- og emballasjeavfallsforordningen (PPWR).

Alle støtter det EU ønsker å oppnå med denne forordningen. Men de siste endringene virker mot sin hensikt. De ville innføre obligatoriske gjenbruksregler for transportemballasje på en altfor generell måte. I praksis vil denne avgjørelsen straffe resirkulerbare materialer, for eksempel papp, samtidig som den fremmer plastindustrien.

Analyse fra bransjeorganet FEFCO har funnet at i stedet for å kuttes betydelig, vil mengden unødvendig plasttransportemballasje dobles til 2040(1). Det er ikke mulig å resirkulere plast uten å gjøre den mer giftig. Men det betyr ikke at vi skal gi opp og akseptere at det å produsere hele fjell til gjenbruk er et godt alternativ.

"I stedet for å reduseres betydelig, vil mengden unødvendig plasttransportemballasje som produseres dobles innen 2040."

Hele vår virksomhet hos Smurfit Kappa er basert på å redusere miljøpåvirkningen fra emballasje på planeten og forbedre forsyningskjeder for milliarder av mennesker. Vi bruker vår kompetanse innen innovasjon til å utvikle bærekraftig emballasje, spesielt erstatninger for plast. Disse er fornybare, resirkulerbare og biologisk nedbrytbare. Vi resirkulerer fibrene i boksene våre 25 ganger i løpet av levetiden. Til slutt vender de bare tilbake til naturen.

"Plast er alltid der. Det er laget av fossilt brensel og globalt blir bare 9 prosent resirkulert(2). Dette er en forferdelig kombinasjon. Selv den lille mengden plast som til slutt resirkuleres vil en dag bli brent og frigjøre CO2, eller ende opp som søppel. Den går ikke tilbake til jorden som papp”.

På den annen side er papirbaserte produkter fullstendig fornybare, resirkulerbare og biologisk nedbrytbare. Spesielt papp spiller en viktig rolle i EUs overgang til en sirkulær økonomi.Vi har et utmerket resirkuleringssystem for papp med høy ytelse, med en gjenvinningsgrad på over 90 prosent, den høyeste av noe emballasjemateriale i Europa. Bølgepapp har en gjennomsnittlig gjenvinningsgrad på 89 prosent(3).

Kartong skal alltid utelukkes fra alle obligatoriske gjenbruksmål. Vi fortjener en stemme i denne debatten når vi fortsetter å lede industrien innen bærekraft og spiller en stor rolle i å redusere plastbruken kraftig. Vi samler inn brukt emballasje og gjenbruker mer enn 90 prosent som en del av vår lukkede forretningsmodell. I fjor var 94,3 prosent av emballasjen vår Chain of Custody-sertifisert i henhold til FSC, PEFC eller SFI bærekraftsstandarder.

"Plast er alltid der. Det er laget av fossilt brensel og bare 9 prosent resirkuleres globalt. Dette er en forferdelig kombinasjon."

Merkevarer som The North Face har satt seg mål om å redusere plast og vårt firma, Smurfit Kappa, har hjulpet dem – for eksempel ved å fase ut polyposer for nettbestillinger til fordel for mer bærekraftig papirbasert emballasje. Det siste de fleste bedrifter ønsker å gjøre er å øke mengden plast de bruker. Ikke bare bryr kundene seg, men alle virksomheter er avhengige av den naturlige verden for stabilitet og sikkerhet.

Vi ønsker ikke å snu denne fremgangen og gi en seier til gårsdagens økonomi. Vi antyder ikke at det absolutt ikke er plass for plast der andre metoder ennå ikke eksisterer. Det er legitim bruk av ting som medisinsk utstyr eller visse væsker. Men vi snakker om en dobling av plastemballasjen som brukes til å flytte rundt på varer. Det er uakseptabelt.

Mål som disse bør bare innføres dersom det ikke er tvil om at de er bra for samfunnet, naturlige økosystemer og økonomien. Aktivister som Greenpeace har rett når de sier at økt plastbruk er «iboende uforenlig med en sirkulær økonomi»(4). Det er riktig å påpeke at det fortsatt er et presserende behov for å redusere plastproduksjonen. Og med mindre slike brede mål blir avvist eller modifisert, vil det ta oss i motsatt retning.

Smurfit Kappa, et FTSE 100-selskap en av verdens ledende leverandører av papirbaserte emballeringsløsninger, med ca. 48 000 ansatte fordelt på 350 produksjonssteder i 35 land og hadde en omsetning på rundt 12,8 milliarder euro i 2022. Smurfit Kappa dekker hele kjeden fra papirproduksjon til design og produksjon av selgende, effektiv og innovativ emballasje og produkter i bølgepapp og solid papp.

Smurfit Kappa Scandinavia er en del av Smurfit Kappas emballasjedivisjon med cirka 1420 ansatte ved virksomhetene i Norge, Sverige og Danmark og med en omsetning på 485 millioner euro i 2022.

Smurfit Kappas emballasje er resirkulerbar, 100 % biologisk nedbrytbar og bærekraftig produsert, noe som forbedrer våre kunders miljøfotavtrykk.

Vi har en stolt tradisjon for å støtte sosiale, miljø- og samfunnsinitiativer i landene der vi opererer. Gjennom disse prosjektene støtter vi FNs bærekraftsmål, med fokus på hvor vi tror vi kan ha størst effekt.

Les mer: smurfitkappa.no

Følg: LinkedIn | Twitter | Facebook | YouTube