TA VALGET 2019: Influencer Nellie Krogstad med 85 000 abonnenter på YouTube var ordfører for en dag på Notodden.

Valgdeltakelsen kraftig opp blant de unge i 2019

Økt interesse for klima og bærekraft og aktiv bruk av influencere er antakelig to av forklaringene på at valgdeltakelsen blant de unge gikk kraftig opp ved kommune- og fylkestingsvalget i 2019.

Økningen i deltakelsen blant 18-19 åringene var på hele 10 prosentpoeng fra 48,3 prosent ved lokalvalget i 2015 til 58,3 prosent ved valget i september 2019. Hos andregangsvelgerne fra 20-24 år økte valgdeltakelsen fra 36,4 prosent til 47 prosent, en økning på hele 10,6 prosent, ifølge SSB.

- Ungdom ser at det er enkelt å forhåndsstemme. Samtidig er det viktige saker i den politiske debatten som engasjerer. Støtte til bruk av influencere fra Valgdirektoratet ved stortingsvalget i 2017 og kommune- og fylkestingsvalget i 2019 har nok også spilt en viktig rolle når det gjelder bruk av stemmeretten, sier fagdirektør Ivar Steen-Johnsen i medieselskapet Nordic Screens.

Navn som Nellie, Piateed, Snillegucci, Kattekryp, Multiguru, alle profilerte unge opinionsledere på YouTube og Instagram, deltok i aksjonen "Ta Valget" i regi av Nordic Screens.  Aksjonen var partipolitisk nøytral og oppfordret til å bruke stemmeretten - og muligheten til å forhåndsstemme.

Informasjonssatsingen var støttet av Valgdirektoratet, som også finansierte 12 andre satsinger.  "Ta Valget" aksjonen registrerte nesten 1,8 millioner visninger og eksponeringer i organisk spredning og nådde anslagsvis 600 000 unike personer.