Forbrukertilsynet vil ha slutt med  shoutouts og gaver på TikTok

Forbrukertilsynet vil ha slutt med shoutouts og gaver på TikTok

Nye typer markedsføring på den populære videoplattformen TikTok kan være i strid med flere av reglene i markedsføringsloven som skal beskytte barn. Forbrukertilsynet ser alvorlig på praksisen og har nå skrevet brev til en del store norske stjerner på plattformen og til de største påvirkernettverkene.

Fraråder «shoutouts"

-Vi fraråder påvirkere med mindreårige følgere å operere med «shoutouts» og konkurranser som går ut på at følgerne skal sende penger eller gi en gave av økonomisk verdi, skriver avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukertilsynet i brevet.

Advarselen gjelder også Snapchat, Instagram og YouTube, der en påvirker kan ta betalt for å gi følgerne en «shoutout.

Med barn menes i utgangspunktet mindreårige under 18 år. Vurderingen vil likevel være strengere jo yngre barn markedsføringen treffer, skriver Forbrukertilsynet.

Kan være i strid med flere regler

-Vi er kjent med at noen påvirkere ber følgerne om å gi dem virtuelle gaver som koster penger mot en shoutout, og tilfeller hvor det holdes konkurranser der det er om å gjøre å gi flest gaver i løpet av et gitt tidsrom, og den som har gitt gaver til høyest verdi i løpet av denne perioden «vinner» en dag med påvirkere, skriver Forbrukertilsynet.

Når påvirkere har mindreårige følgere kan slike markedsføringsteknikker være i strid med flere regler i markedsføringsloven, noe som gjør at Forbrukertilsynet ser alvorlig på praksisen.

Forbrukertilsynet har sendt brevet til TikTokere og norske nettverk for å orientere om regelverket og for å forsøke å hindre at praksisen utvikler og sprer seg ytterligere.

Særlig vern mot markedsføring

På grunn av alder og mangel på erfaring og kritisk sans har barn vanskeligere for å forstå hva markedsføring er og hva som er hensikten med den, i tillegg til vansker med å gjenkjenne og skille markedsføring fra annen kommunikasjon. Barn er derfor gitt et særlig vern mot markedsføring i markedsføringslovens kapittel 4.

Forbrukertilsynet påpeker at reglene i markedsføringsloven skal tolkes strengere når markedsføringen rettes imot barn eller kan ses eller høres av barn. I disse tilfellene skal det utvises særlig forsiktighet og tas hensyn til barn påvirkelighet, manglende erfaring og naturlige godtroenhet.

Reklamereglene skal følges

- Det er bra at Forbrukertilsynet følger med på de nye populære plattformene og gir veiledning, sier kreativ sjef Stian Barsnes-Simonsen i Nordic Screens.

- For oss er det selvsagt helt avgjørende at talentene vi jobber med er oppdatert og følger lover og regler, så vi oppfordrer de det gjelder å lese brevet fra Forbrukertilsynet.

-TikTok er fantastisk gøy og det profesjonelle markedet begynner virkelig å få øynene opp for plattformen. Vi i Nordic Screens og Nordic Family jobber aktivt for å utvikle gode konsepter og produksjoner på TikTok som inkluderer betalte og spennende opdrag for TikTokere og andre influencere som er klart innenfor lovens rammer, sier Barsnes-Simonsen.

Nordic Screens er et medieselskap som skaper og formidler underholdning og markedsføring for målgruppene under 30 år. Vi er kjent for innovative konsepter der samfunnsansvar og bruk ny nye plattformer kombineres, for eksempel "Barnas Valg" med Redd Barna og "Barnas Tale" med UNICEF og TV 2.  Nordic Screens skaper verdier ved å knytte talenter, innhold og virksomheter sammen i en ny medieverden.