HJELPER BARN I THAILAND, NEPAL OG EQUADOR:  YouTube, Instagram og Facebook er full av Black Friday om dagen, men også mange poster om den fine Giving Tuesday-bevegelsen.
HJELPER BARN I THAILAND, NEPAL OG EQUADOR: YouTube, Instagram og Facebook er full av Black Friday om dagen, men også mange poster om den fine Giving Tuesday-bevegelsen.

Giving Tuesday : 11 youtubere hjelper barn i Thailand, Nepal og Equador

11 kjente norske youtubere samarbeider nå med NMS, Normisjon og Misjonsalliansen om å støtte prosjekter for barn i Thailand, Nepal og Equador. Prosjektene er del av Giving Tuesday-bevegelsen, et svar på kjøpemaset i Black Friday.

- Dypt engasjement.  Sterk vilje til å hjelpe.  Det preger YouTube-generasjonen, sier fagdirektør Ivar Steen-Johnsen i medieselskapet Nordic Screens.  Nordic Screens spesialiserer på kommunikasjon med unge under 30 år, og samarbeider med Norges Innsamlingsråd og innsamlingsekspertene i Puzzel om Giving Tuesday i Norge.

YouTuberne Trine Weydahl fra Stjørdal, Karoline Habberstad fra Gran på Hadeland, Martin Belgen Isaksen (Multiguru)  fra Våler i Østfold og Karin Winnem (Norwegian Teacher) fra Oslo tok turen til Nord-Thailand med NMS. Målsettingen er å samle inn penger til å starte "lørdagsskoler" for barn fra minoritetsgrupper.

Til Nepal reiste YouTuberne Ellen Aabol fra Moss, Beatriz Neves (Beasverden) fra Oslo og instagrammer Steffen Lundberg fra Arendal med Normisjon.  I distriktet Okhaldhunga bygger Normisjon opp helsetjenester for fattige og marginaliserte folkegrupper, og under Giving Tuesday samles det inn til dette arbeidet.

Gamer duoen Lloyd Arcilla og Sara Bergseth fra Oslo og Hakadal (Lloyd og Sara), Kristine Bremnes fra Stjørdal og Emilie Birkeland fra Halden fikk oppleve Equador med Misjonsalliansen. Målet er å støtte arbeidet for en oppvekst fri fra narkotika, vold og misbruk.

Vil du se videoer og bilder fra hjelpearbeidet, søk opp de enkelte på instagram og YouTube.  Organisasjonene NMS, Normisjon og Misjonsalliansen har også lagt ut informasjon på sine Facebooksider.

Det er separate innsamlinger til hver enkelt organisasjon.  Den som vil bidra til en aldri så liten motvekt mot Black Friday kan gå til  nettstedet Givingtuesday.no der samtlige 13 organisasjoner som er med er ligger med link mer informasjon og hvordan man gir.

Giving Tuesday er en internasjonal bevegelse med hovedsete i New York som inspirerer til global dugnad. Giving Tuesday startet i 2012 som en naturlig følge av Thanksgiving og store «shopping-eventer» som Black Friday og Cyber Monday. Man opplevde å få dårlig samvittighet etter å ha brukt mye penger på materielle ting til seg selv. Når Giving Tuesday kommer kan man flytte fokuset over på andre enn seg selv, og hjelpe de som trenger det mest.

I noen land er Giving Tuesday er start på julekampanjene til ideelle organisasjoner. Andre land, som eksempelvis India, inkluderer Giving Tuesday i sin årlige «giving-week». Siden oppstartsåret i 2012 har Giving Tuesday blitt en bevegelse som feirer og støtter opp om giverglede med arrangementer gjennom hele året. Sjekk ut den internasjonale Giving Tuesday nettsiden for å se alle deltakende land.