Lærlingene Jule Taule Lilletveit (t.v) og Camilla Makestad viste Elias Rådlund rundt på Equinors oljeraffineri på Mongstad.  Foto:  Ole-Halvor Holmedahl Flatland, Nordic Screens.
Lærlingene Jule Taule Lilletveit (t.v) og Camilla Makestad viste Elias Rådlund rundt på Equinors oljeraffineri på Mongstad. Foto: Ole-Halvor Holmedahl Flatland, Nordic Screens.

Influenserkampanje løftet TIP med 13 prosent

Youtuber Elias Rådlund (21) besøkte lærlinger på fem store industribedrifter i Norge. Målet for Norsk Industri var å få flere ungdommer til å søke TIP-linjen på videregående. Resultatet imponerer: 721 flere søkere til VG1 enn i 2018, en økning på 13 prosent!

Elias driver gamingkanalen Kimeplays.  Han fikk reise og møte lærlinger hos Ekornes i Sykkylven, Hydro på Karmøy, Equinor på Mongstad, Kongsberg Defence & Aerospace på Kongsberg og Kverner på Stord.

GJORT EN KJEMPEJOBB

– Målet er å gjøre unge interesserte i hva industrien kan tilby. Elias  har med eget språk og i egen kanal har gjort en kjempejobb med å formidle dette videre til unge. Det er veldig gøy å se at det gir resultater, sier Tvedt.

Nordic Screens er også strålende fornøyde med TIP-kampanjen.

- For å nå ut til de unge er det ekte og godt innhold som gjelder. Det nytter ikke lenger å slenge ut reklamefilmer som ber de om å kjøpe ditt og gjøre datt. Vi ser at ved bruk av ekte og gode formidlere, som ungdommen gjerne kjenner til fra før av, når man ut og skaper engasjement. I tillegg er det utrolig viktig å være på de plattformene der unge er, sier produsent Emma Thoren i Nordic Screens.

HAR SNUDD NEGATIV TREND

Kampanjen for å få flere til å søke TIP vært en kjempesuksess for Norsk Industri.

– Vi startet med kampanjen i fjor for å snu en negativ trend for faget. Industrien kan tilby høyteknologiske arbeidsplasser, fast og stabil jobb, lavt sykefravær og godt kameratskap. Men vi innså at de fleste unge ikke vet dette, og at de sjelden eller aldri har fått sett hvordan det ser ut i en moderne industribedrift. Dette ønsket vi å vise frem, sier fagsjef for kompetanse i Norsk Industri, Kjetil Tvedt.

I 2018 hadde Norsk Industri med seg videobloggeren Hanna Martine. Trenden snudde: det var 5 prosent flere søkere til TIP , og hele 18 prosent flere jenter. I år har Elias "Kime" Rådlund fokusert på sammenhengen mellom gaming, teknologi og industri. Sammen med gode tider for industrien generelt har det gitt 13 prosent flere søkere på landsbasis sammenlignet med i fjor.

TRENGER ARBEIDSKRAFT

– Vi ser at våre medlemsbedrifter trenger mye arbeidskraft i fremtiden. Derfor er det godt å se at det er en stor økning i søkertallene til TIP-faget, sier administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen.

Nordic Screens er et influensernettverk, kreativ konseptutvikler og produksjonsselskap.  Vi er et moderne mediehus som spesialiserer på gruppene under 30 år.

Vi samarbeider med bedrifter, organisasjoner, myndigheter, medie- og PR-byråer som ønsker å kommunisere med dagens unge.

Sentralt i det meste av det vi gjør står video og gode historier, dyktige talenter og organiskog betalt distribusjon på YouTube og sosiale medier.

Nordic Screens’ forretningsidé er å skape verdier ved å knytte talenter, innhold og annonsører sammen i en ny medieverden. Nordic Screens ble startet i 2014 av tidligere programdirektør i TV 2 Nils Ketil Andresen.