Sony introduserer en ny musikkopplevelse med «360 Reality Audio»

Et nytt økosystem for musikkinnhold, distribusjon og musikkavspilling

I dag lanserte Sony 360 Reality Audio – en helt ny musikkopplevelse som gir deg følelsen av å være omringet av lyd. Lydopplevelsen skapes ved hjelp av Sonys Object-based Spatial Audio Technology.

Sony har samarbeidet med de store plateselskapene, musikktjenester1 og andre musikkorganisasjoner for å utvikle et økosystem rundt 360 Reality Audio, som inkluderer utvikling-, distribusjon- og avspilling av musikk. Sony ønsker å skape en helt ny verden av musikalsk innhold og bidra til å gi både fans og artister nye musikkopplevelser.

– Vi er veldig glade for å være en del av dette innovative prosjektet, som lar deg lytte til musikk på en helt ny måte. Sonys 360 Reality Audio baseres på MPEG-H 3D Audio og gir publikum en kreativ og banebrytende musikkopplevelse. Takket være den underliggende støtten fra MPEG-H Object-Based Audio, får du følelsen av at vokaler, instrumenter og effekter plasseres omkring deg. Med 360 Reality Audio tilbyr Sony en helt ny opplevelse til musikkelskere, sier Bernhard Grill, Director, Audio and Media Technologies, Fraunhofer IIS.

– Sony Music er glade for å kunne samarbeide med Sony Corporation rundt veksten av 360 Reality Audio. Vi har i lang tid vært tilhengere av høykvalitets lyd som forbedrer lytteopplevelsen for forbrukere, og dette tre-dimensjonale lydformatet er et spennende nytt alternativ for fans som ønsker en mer engasjerende måte å høre på sin favorittmusikk. Vi gleder oss til å jobbe med et økende antall digitale tjenesteleverandører for å gjøre sanger fra våre artister tilgjengelig for streaming i 360 Reality Audio, sier Dennis Kooker, President, Global Digital Business & U.S. Sales, Sony Music Entertainment.

– Vi er alltid på utkikk etter nye måter å forsterke våre artisters musikk på, og å fremme et mangfold av lyttemuligheter er flott for våre artister og deres fans. Sonys omfattende lydnivå vil legge til en ny dimensjon for streamingtjenester og tilby musikkelskere en kvalitetsrik opplevelse som de ikke vil kunne få andre steder. Vi er imponert over det vi har hørt så langt, og er glade for å støtte lanseringen av denne nye teknologien, sier Ole Obermann, Chief Digital Officer & Executive Vice President, Business Development, Warner Music Group.

1: Planlagt å bli tilbudt via fire forskjellige musikktjenester: Deezer, nugs.net, Qobuz og TIDAL

Hva er 360 Reality Audio?

360 Reality Audio benytter seg av Sonys Object-based Spatial Audio Technology for å skape en altoppslukende musikkopplevelse som gir deg følelsen av å være på en live-konsert.

360 Reality Audio gjør det mulig for musikkskapere å lage en 360-graders musikalsk opplevelse ved å legge til distanse, vinkler og annen posisjonell informasjon til lydkilden, som for eksempel vokaler, refreng og instrumenter. Når lytterne hører på innholdet, kan de glede seg over en strøm av musikk som møter dem fra alle retninger.

Innhold

Sony vil levere verktøy for å skape musikkinnhold og samarbeide med plateselskapene for å forbedre og øke mengden av 360 Reality Audio-innhold. Også eksisterende musikk som er i multitrack lydformat vil kunne konverteres til 360 Reality Audio-kompatibelt format ved å benytte Sonys verktøy.

Distribusjonsformat

Sony planlegger å lansere et format som er optimalisert for distribusjon av musikk. På bakgrunn av samarbeidet med Fraunhofer IIS vil formatet stemme overens med den internasjonale lydstandarden MPEG-H 3D Audio.

Tjenester for deling av kompatibelt innhold1

Planen er å distribuere 360-graders innhold til musikktjenestenes premiumkunder.

Kompatible musikkavspillere

Sony undersøker nå potensialet for at ulike lydenheter kan støtte det nye musikkinnholdet, men vil til å begynne med fokusere på den teknologiske utviklingen av hodetelefoner og trådløse høyttalere.

Flere nyheter fra CES i Sonys pressesenter.

• ces2019

Sony er en ledende produsent av lyd-, video-, foto-, spill-, kommunikasjons- og informasjonsteknologiske produkter for forbruker- og proffmarkedet. Med sine virksomheter innen musikk, bilder, dataunderholdning og online, er Sony unikt posisjonert til å være det ledende elektronikk- og underholdningsselskapet i verden. Sony registrerte en årlig omsetning på ca. 77 milliarder dollar for regnskapsåret som endte 31. mars 2018. For mer informasjon om Sony, vennligst besøk www.sony.net