Sony lanserer nye 8K og 4K LED TV-er med avansert bilde- og lydkvalitet

Ny 75 tommer 8K full array LED TV legges til line-upen når Sony tar sin high-end-teknologi til flere modeller

Sony Europe kunngjorde i dag et bredt utvalg av avanserte nye TV-er, inkludert den nye ZH8 8K Full Array LED og XH95 og XH90 4K Full Array LED sett. Sonys nye TV-line-up inkluderer det beste av egenutviklede teknologier for å levere skaperens intensjon gjennom skjermen. Med dette tar Sony sikte på å tilby markedets mest oppslukende opplevelse, med bransjeledende bildekvalitet, innovativ lyd og sømløse brukeropplevelser rammet inn i store førsteklasses skjermer.

Med Picture Processor X1™ Ultimate oppnår du klar og presis bildekvalitet som gir en svært realistisk seeropplevelse. Førsteklasses lydkvalitet er også en sentral del av opplevelsen, og de nye modellene har Sound-from-Picture Reality ™ som gir deg en følelse av at lyden kommer direkte fra skjermen.

De nye modellene vil fortsette å levere skaperens intensjon med Netflix Calibrated Mode, og tilbyr Netflix-innhold med studiokvalitet og IMAX Enhanced™ (på utvalgte modeller) som tar den oppslukende underholdningsopplevelsen inn i hjemmet.

Sonys nye TV-er vil også introdusere Ambient Optimization, en ny teknologi som optimaliserer bilde- og lydkvalitet i ethvert miljø. Den vil automatisk justere bildets lysstyrke til omgivelseslyset i rommet; øke lysstyrken i lyse rom og redusere i mørke rom for en perfekt utsikt. Den oppdager til og med gjenstander i rommet, for eksempel gardiner og møbler som kan absorbere eller reflektere lyd, og derfor finjustere akustikken slik at lyden ikke blir kompromittert.

I tillegg til Ambient Optimization vil de nye Sony TV-ene ha et nytt Immersive Edge-designkonsept.For å skape en enda bedre seer-opplevelse er nå føttene diskret plassert i utkanten av skjermen. Disse minimalistiske føttene er knapt merkbare, nettopp for å kunne tilby kundene en forbedret og uhindret seeropplevelse.

Med tanke på den kommende generasjonen spillkonsoller vil utvalgte nye modeller støtte 8K-oppløsning, 4K 120 fps høy bildefrekvens og rask responstid via HDMI-innganger for å levere maksimal ytelse for en spektakulær spillopplevelse.

Nye høydepunkter fra Sony TV

• ZH8’s nye Frame Tweeter: Den mest oppslukende opplevelsen blir realisert gjennom forbedret bildekvalitet, slank design og Sound-from-Picture Reality™ med Sonys nye Frame Tweeter-teknologi. Rammetweeteren vibrerer rammen på TVen for å avgi lyd, og gir kundene en følelse av at lyden kommer direkte fra skjermen.
  • X-Wide Angle utvidelse: X-Wide Angle-teknologi gir levende farger i virkelig verden fra alle vinkler, samtidig som du beholder mer farge og lysstyrke enn andre konvensjonelle LED-TV-er. Nyt et flott bilde med utrolig rekkevidde og dybde fra hvor som helst i rommet. For å tilby enda flere valg til kundene, kommer XH95 4K Full Array LED-TV med X-Wide Angle i 55 tommer størrelse og over.
  • Full-Array LED expansion: Sonys Full-Array Local Dimming and Boosting-teknologi endrer lysnivået dynamisk i deler av skjermen avhengig av innholdet, noe som resulterer i en dramatisk økning i kontrast og lysstyrke. Ved å balansere lysutgangen nøyaktig over skjermen, blir mørkere scener mørkere og lysere scener blir lysere som skaperen hadde tenkt. Denne førsteklasses funksjonen vil nå være tilgjengelig på mellomområdet XH90 4K Full Array LED-TV.
  • Bakbelyst fjernkontroll: Du kan nå glede deg over seeropplevelsen din i mørkere miljøer med ZH8 og XH95s premium opplyste aluminiums fjernkontroll.
  • Hands-Free funksjoner[1]: Sonys taleaktiverte TV-er fungerer sammen med Google Assistant[2] for å gi en smartere seeropplevelse. Søk og se enkelt på favorittfilmene dine, hent sportsresultater eller væroppdateringer, kontroller TV-en og til med hjemmet ditt – alt ved å snakke til TV-en.
  • Android™ TV: Android™ TV gir enkel tilgang til innhold, tjenester og enheter via sin omfattende plattform. Sonys originale brukergrensesnitt på menyer og stemmekontroller er forbedret for bedre daglig bruk. Utvidede stemmekontrollfunksjoner gjennom en innebygd mikrofon gjør det mulig for brukere å glede seg over live-TV, apper og tilkoblede enheter trådløst1.
  • Enkel tilkobling til de fleste enheter: Med Google Home

[3]

- og Amazon Alexa

[4]

-kompatibilitet kan du ganske enkelt kontrollere TV-en med stemmen og be den om å gjøre ting som å «caste» og styre videoer fra YouTube med Google Home, eller endre kanal eller volum med Amazon Alexa-aktiverte enheter. Apple HomeKit og Airplay 2 støtter sømløst integrering av iPhone og Siri-enheter med Sony TV for enkel smarthåndtering og streaming[5] av innhold.

Nye Sony TV-modeller og nøkkelfunksjoner

ZH8 (85 og 75 tommer modeller) 8K Full Array LED TV

• Leverer Sonys superhøye 8K-kontrast og naturtro bildekvalitet til flere brukere
  • Picture Processor X1 ™ Ultimate og 8K X-Reality PRO; bilder er skjerpet og foredlet i sanntid, og bilder blir oppskalert nærmere ekte 8K-kvalitet ved å bruke Sonys eksklusive 8K-database
  • Ny Frame Tweeter-teknologi gir enestående opplevelse gjennom forbedret bildekvalitet, slank design og Sound-from-Picture Reality ™
  • Tilbyr en ny bakgrunnsbelyst fjernkontroll slik at kundene kan glede seg over sin seeropplevelse i mørkere miljøer
  • «Two-position»-stand lar kunder plassere TV-en på mindre skap
  • Ny Ambient Optimization optimaliserer bilde- og lydkvalitet i ethvert kundemiljø. Det vil automatisk justere bildets lysstyrke til omgivelseslyset i rommet, øke lysstyrken i lyse rom og redusere i mørke rom for en perfekt utsikt
  • Har håndfri funksjoner
  • Enkel tilkobling til et bredt utvalg av enheter med Apple AirPlay 2, HomeKit, Amazon Alexa-aktiverte enheter og smarte høyttalere
  • 4K 120fps kompatible

XH95 (85, 75, 65, 55 og 49 tommer modeller) 4K Full Array LED TV

• Inkluderer Picture Processor X1 ™ Ultimate, som gir den ultimate 4K HDR-seeropplevelsen med følgende teknologier: Objektbasert Superoppløsning, Objektbasert HDR-remaster, Super Bit Mapping ™ 4K HDR og Dual-databasebehandling
  • Har lokal lysdempende bakgrunnsbelysning med komplett matrisse med X-tended Dynamic Range ™ PRO som sikrer 6 ganger kontrasten fra våre konvensjonelle LED-TVer
  • X-Wide Angle-teknologi gir levende farger i virkelig verden fra alle vinkler, samtidig som de beholder mer farge og lysstyrke enn andre konvensjonelle LED-TVer. Nyt et flott bilde med utrolig rekkevidde og dybde fra hvor som helst i rommet. For å tilby enda flere valg til kundene, kommer XH95 4K Full Array LED-TV med X-Wide Angle i 55 tommer og større.
  • Inkluderer forbedret Acoustic Multi-Audio, Sound-from-Picture Reality™ -konsept med et bi-amp-system, som styrer hovedhøyttaleren og den usynlige diskanten separat, og en X-Balanced Speaker, en ny høyttalerenhet som pakker klar lyd i en slank design (bi-amp, X-Balanced Speaker bare tilgjengelig for skjermstørrelsene 55, 65 og 75 tommer; Akustisk Multi-Audio for 55 tommer og over)
  • Flush Surface-design tilbyr et elegantutseende (kun 55, 65 og 75 tommer)
  • Dolby Vision og Dolby Atmos-kompatible
  • Har håndfri funksjoner (tilgjengelig fra 55 tommer og oppover)

XH90 (85, 75, 65 and 55 tommer) 4K Full Array LED TV

• 4K HDR-prosessor X1 ™ gjengir mer dybde, teksturer og naturlige farger med Objektbasert HDR-remasterteknologi
  • Har lokal lysdempende bakgrunnsbelysning med komplett utvalg med X-tended Dynamic Range ™
  • Ny Full Array LED-modell i mellomområdet for å gi forbrukerne økt utvalg
  • Tilbyr akustisk multi-lyd med X-Balanced Speaker (65 tommer-modell og større; X-Balanced Speaker utnyttes i hver tomme)
  • Dolby Vision og Dolby Atmos-kompatible
  • Diamantbeskjært ramme for slankt design
  • Rask tilgang til en rekke innhold og tjenester med Android™ TV
  • 4K 120fps kompatibel (via en fremtidig programvareoppdatering)

XH85 (49 og 43 tommer) 4K TV

• Dolby Vision og Dolby Atmos-kompatible
  • Stand av metallblad og elegant aluminiumsramme

XH81 (65, 55, 49 og 43 tommer) 4K TV

• X-Balanced Speaker, en ny høyttalerenhet som pakker tydelig lyd i en slank design (55 ”og over)
  • Dolby Vision og Dolby Atmos-kompatible
  • Stativ av metallblad og elegant ramme
  • Premium fjernkontroll av aluminium

XH80 (85, 75, 65, 55, 49 og 43 tommer) 4K TV

• X-Balanced Speaker, en ny høyttalerenhet som pakker tydelig lyd i en slank design (55 tommer og over)
  • Dolby Vision og Dolby Atmos-kompatible
  • Blad stand og fasering på festet

X70 (65, 55, 49 og 43 tommer) 4K TV

• 4K X-Reality ™ PRO-teknologien oppskalerer og skjerper hvert bilde nærmere ekte 4K-kvalitet, og avslører stadig mer raffinerte detaljer og nyanser i scenen.
  • ClearAudio + finjusterer TV-lyd for en oppslukende, berikende opplevelse som ser ut til å omgi deg. Hør musikk og dialog med større klarhet og separasjon, uansett hva du ser på
  • Innebygd nettleser for å glede deg over show og filmer gjennom populære streaming-apper med øyeblikkelig tilgang til Netflix og YouTube med ett klikk.

[1]Tilgjengelig på ZH8 og XH95 55 tommer og oppover.

[2]Tilgjengeligheten avhenger av land og tilgjengeligheten på kompatible produkter.

[3] Google Home enhet (selges separat) er kompatibel med Sony TV-er med Android TV. Krever kompatible enheter koblet til det samme trådløse hjemmenettverket. Last ned Google Home-appen fra iPhone App Store eller Google Play. Underlagt vilkår og betingelser for tredjepartsapper. Brukeren må koble til kompatible enheter for å styre. Når nedlastingen er fullført kan Google Home-funksjonen kobles til Sony-enheten for å få tilgang til talestyringsfunksjonen.

[4] Amazon Alexa kompatible enheter (selges separat) er kompatible med Sony TV-er drevet av Android TV. Amazon-konto kreves. Det kan være nødvendig med abonnement for å få tilgang til bestemt innhold. Kompatible enheter krever internettforbindelse. Amazon, Echo, Alexa og alle relaterte logoer er varemerker for Amazon.com, Inc. eller dets tilknyttede selskaper.

[5] Apple® AirPlay® 2 og HomeKit™ -funksjonene vil være tilgjengelige på FY19-modellene ZF9, AF9, ZG9, AG9, XG95 og XG85 (85 ”, 75”, 65 ”og 55”) og FY20-modellene ZH8, A9S, AH8, XH95, XH90. AirPlay 2 og HomeKit-funksjonene krever en iOS-enhet som kjører iOS 12.3 eller nyere, eller en Mac som kjører macOS 10.14.5. Apple, AirPlay, HomeKit, iPhone, iPad, Mac og macOS er varemerker for Apple Inc., registrert i USA og andre land. Programvareoppdatering kreves via nettverk.

• tv

Sony Corporation er et kreativt underholdningsselskap med et solid teknologisk fundament. Med alt fra tjenester som spill og nettverk til musikk, film, elektronikk og finans er Sonys formål å fylle verdenssamfunnet med følelser gjennom kreativitet og teknologi. For mer informasjon, besøk http://www.sony.net/.

Jostein Granås

PR-ansvarlig Sony Norge 40477081