​Syv nordmenn har gjort seg bemerket i Sony World Photography Awards 2018

• Fire nordmenn er nominert til Sony World Photography Awards 2018 – ytterligere tre er plukket ut med bidrag blant de topp 50 beste bildene innenfor sin kategori
  • Nominerte bilder, med publiseringstillatelse, er tilgjengelig på worldphoto.org/press

Juryen i Sony World Photography Awards 2018 gir i dag heder og anerkjennelse til hele syv norske fotografer. En av dem er Krister Sørbø for bildeserien Like owner like dog. I den humoristiske portrettserien viser fotografen likheten mellom hundeeiere og deres hunder. Serien er nominert i konkurransen Professional.

Mer enn 320 000 bidrag fra over 200 land har blitt sendt inn til Sony World Photography Awards 2018 og antall norske deltakere har økt med 133,6% siden 2017.  I tillegg til Sørbø, er tre andre nordmenn nominert i fotokonkurransene Professional og Open, og ytterligere tre har levert bidrag som er plukket ut blant topp 50 beste bilder i verden innenfor sine respektive kategorier.

Werner Andersonsserie Scar er nominert i Professional-konkurransen i kategorien Still Life, og viser restene av bilbomben som eksploderte 22. juli. I kategorien Portrett i den åpne konkurransen finner vi Tina Signesdottir Hults bilde Lina, mens London-baserte Pål Hansen er nominert for sitt bilde av TV-personlighetenGraham Norton i samme kategori.

© Tina Signesdottir Hult, Norwegian entry, Open competition, Portaiture, 2018 Sony World Photography Awards

I tillegg til de fire nominasjonene, får også arbeidet til tre andre norske fotografer oppmerksomhet, ettersom deres bidrag er plukket ut blant de topp 50 beste bildene innenfor sin kategori. Dette er Øyvind Pedersens bilde Reindeer Herd som viser samenes innsamling av rein; Tine Poppes vinterbilde Whiteout av årets første snødag i Oslo; og Bernt Osthusbilde Moose Breath som fanger elgens pust mot soloppgangen.