Årets unge ledere: Tre fra Sopra Steria nominert

Hvert år kårer Assessit Norges beste unge ledere. I 2018 er hele tre unge ledere fra Sopra Steria nominert.

Ingrid Didriksen Bergh (40), Sindre Strupstad Andreassen (36) og Jørn Skaaraas (37) er alle tre nominert til Årets unge leder av Assessit. Det er en omfattende kåringsprosess der Assessit tester, utfordrer, intervjuer og evaluerer Norges beste unge ledere. Dette forankres gjennom målinger av personlige egenskaper, lederskap og kompetanse.

Ta temperaturen og vis vei
 De tre nominerte har erfaringer fra ulike fagområder og bakgrunner, men felles for dem alle er at de tidlig har vist evne og vilje til lederskap.

– Lederen er en rollemodell som skal vise retning. Derfor må man evne å lytte, engasjere og motivere, sier Ingrid Didriksen Bergh, som er avdelingsleder i infrastrukturdivisjonen i Sopra Steria.

Bergh har personalansvar for 25 personer, men hun sitter også i ledergruppen til sin divisjon, der hun har felles ansvar for over 400 konsulenter i Skandinavia.

For å kunne utøve lederrollen optimalt blir verktøy som Skype og Workplace by Facebook viktige for samhandling, kunnskapsdeling og kommunikasjon.

– Dette er spesielt viktig når medarbeidere er spredt utover ulike lokasjoner. Verktøyene gjør meg mer tilgjengelig, og mer «på», sier Bergh.

God kommunikasjon er nøkkelen å oppnå godt samspill med medarbeiderne. Bergh synes det er viktig å lytte og involvere medarbeidere i både beslutninger og pågående prosesser:

– Jeg er oppriktig interessert i mennesker, er handlekraftig og kommuniserer klare forventninger til kvalitet og innsats, sier hun.

Les også: Sopra Steria blant Norges mest attraktive arbeidsgivere

Ta sjansen
 Sindre Strupstad Andreassen følger mange av de samme prinsippene som Bergh når han utøver ledelse. Som prosjektleder for omlag 150 prosjektmedarbeidere fra både kunden og flere ulike leverandører hos kunde, er han opptatt av å vise vei og samtidig «se» sine medarbeidere:

Det er min oppgave å legge til rette for at medarbeiderne skal levere godt. Digitalt lederskap handler om å være god på å lede endringer, og å aktivt involvere medarbeidere med digital kompetanse, sier han.

Strupstad Andreassen vektlegger hvor viktig det er å ta risiko, både når det gjelder egen karriere og å satse på potensielt gode ideer. For andre som ønsker seg lederansvar har han rådene klare:

– Si ja til muligheter selv om du ikke er helt trygg. Man er sjelden klar, men vokser inn i rollen. Åpenhet er et nøkkelord. En god leder lytter og gir deg mulighet til å vokse i riktig retning, sier han, og legger til at det er viktig å spille hverandre gode.

Les også: Hanne Kristine Fjellheim fra Sopra Steria er blant Norges fremste ledertalenter

Ta ansvar
Jørn Skaaraas leder avdelingen Commerce & Web i Sopra Steria med 20 medarbeidere, og har felles lederansvar for 142 konsulenter i systemutviklingsavdelingen i Sopra Steria. Han har allerede hatt en rekke lederroller i Norge og utlandet som leder på toppnivå i internasjonale konsulentselskap, og ledelse av moderniseringsløp hos flere store norske selskaper. Hans team jobber nå med kundenære webløsninger, samt innovative teknologier som chatbots og Mixed Reality. Det fremtidsrettede arbeidet til avdelingen hans er blitt prisbelønnet både i inn- og utland. Det legger press på en ung leder, men Skaaraas er klar på en ting:

– Jeg mener at lederansvar er noe du tar, ikke noe du får, sier han.

I det ligger det at man må ville og kunne ta både ansvar og plass for å fylle en slik rolle, og ikke minst bør man trives i jobben. 37-åringen mener tydelige mål, tett oppfølging, faglig kompetanse, inspirasjon og empati er nøkkelkriterier for en god leder:

– Like viktig er det å gi og vise tillit, samt tilrettelegge for at medarbeidere skal lykkes på sin måte. Jeg synes det er viktig for en leder å være tydelig og sette klar retning, men gi medarbeidere rom til å finne de beste svarene selv, avslutter han.

Assessit kårer Årets ledertalent 6. februar 2018.

• Tjeneste, rådgivning, service

• konsulent