Elvia revolusjonerer sin kundeplattform

Med fusjonen av Hafslund Nett og Eidsiva Nett sørger Elvia for at over to milllioner nordmenn har strøm i stikkontaktene sine. Nå vil de revolusjonere måten de samhandler med kundene på.

Det er skyplattformen Salesforce, levert av konsulentselskapet Sopra Steria, som Elvia har gått for.

- For Elvia er dette en milepæl. Etter fusjonen satt vi med to forskjellige kundeplattformer, og vi så behovet for å velge et nytt, mer effektivt og fleksibelt system. Vi får nå en effektiv plattform som kan optimalisere våre prosesser ut mot våre over 900 000 kunder. Det blir til det beste både for kundene og oss, sier Kristin Lian, administrerende direktør i Elvia.

Salesforce er den ledende kundeplattformen i skyen, med et utpreget 360-graders fokus på interaksjon og dialog mellom kunder, partnere og ansatte. Med Salesforce-løsningen får Elvia en skalerbar, brukervennlig, fleksibel og modulbasert digital kundeplattform. Ikke bare blir det enklere for kunden, men det gjør at Elvia får muligheten til å automatisere og effektivisere prosesser og henvendelser, samt saksbehandling. I tillegg får Elvia full oversikt over kundeforholdet.

Kunden i fokus
Strømnettet som Elvia drifter er en viktig del av den samfunnskritiske infrastrukturen. Det er derfor av stor samfunnsverdi at selskapet nå får enda bedre kontaktpunkter mot sine kunder.

Kjell Rusti, administrerende direktør i Sopra Steria, sier at Elvia nå går foran i sin bransje, og at deres valg er svært fremoverlent og kundefokusert.

- Vi ser de bedriftene som vil lykkes i fremtiden er de som setter kunden i fokus. Vi er svært stolte av at Elvia har gitt oss tillit til å bistå i denne viktige digitale transformasjonsreisen for dem. Sopra Steria har Norges fremste fagmiljø innen skybaserte CRM- og kundeplattformer, inkludert Salesforce, sier han.

Rusti sier videre at den nye kundeplattformen vil optimalisere arbeidsprosesser, bedre samhandlingen internt og eksternt, og i tillegg være svært tidsbesparende for selskapet.

- Vi gleder oss til å sette i gang med jobben, og utvikle et allerede etablert og godt samarbeid med Elvia, sier han.

Det er forventet at Elvias nye kundeplattform vil være på plass i løpet av 2021.

• Miljø, energi

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, og har de siste fem årene blitt rangert som Norges beste arbeidsplass. Som et av Europas største konsulentselskaper, bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap.

Selskapet er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid.

Sopra Steria har 46 000 medarbeidere i 25 land, og hadde en omsetning på € 4,3 milliarder i 2020.

I Norge sørger 2000 medarbeidere for en årlig omsetning på over 3 milliarder kroner i 2020.