Lillian Røstad fra Sopra Steria er blant årets IT-kvinner

Sopra Sterias avdelingsleder for informasjonssikkerhet, Lillian Røstad, er på listen over årets 50 fremste kvinner i teknologibransjen. Abelia og Oda-Nettverk står bak kåringen.

– Dette er svært fortjent. Lillian spiller en nøkkelrolle hos oss når det gjelder å bygge opp våre leveranser og tjenester innen cybersikkerhet, og vi er stolte av den anerkjennelsen hun nå får. Samtidig vil vi få gratulere alle som havnet på listen over årets IT-kvinner. Dette er særdeles dyktige ledere og fagpersoner som gjør en uunnværlig innsats i IKT-bransjen, sier Solfrid Skilbrigt, HR- og strategidirektør for Sopra Steria i Skandinavia.

Kåringen ble offentliggjort 8. mars under et frokostseminar hos Abelia i Oslo i anledning Kvinnedagen, der blant andre Kristin Skogen Lund (NHO) og Hadia Tajik (Ap) holdt innlegg.

Lillian Røstad forteller at det er svært inspirerende å komme med på listen til Oda-Nettverk og Abelia.

– Hvis jeg skal komme med noen råd til kvinner i teknologibransjen så må det være å ha tro på seg selv og aldri si nei til de mulighetene som kommer. Som kvinne er du synlig i denne bransjen. Gjør du det bra, blir det lagt merke til, sier hun.

Skal øke kvinneandelen i IKT

Hensikten bak kåringen er å øke kvinneandelen i bransjen. Ifølge Abelia utgjør kvinner bare 24 prosent av de ansatte i norsk IKT-bransje. I Sopra Steria ligger andelen på 28 prosent for alle ansatte, mens blant medarbeidere i lederstilling er 36 prosent kvinner.

– Det er veldig viktig for hele bransjen at vi får opp kvinneandelen. Derfor applauderer jeg Oda-Nettverk og Abelia som står bak denne kåringen, og jeg håper den kan påvirke flere kvinner til å satse på en karriere i IKT-verden, sier Skilbrigt.

Sikkerhetsevangelist

I tillegg til jobben i Sopra Steria er Lillian Røstad styreleder for Norsk Informasjonssikkerhetsforum (ISF) (www.isf.no), en rolle hun har hatt siden 2014. ISF er det største profesjonelle nettverket for personer som jobber med informasjonssikkerhet i Norge. Over 200 norske virksomheter er medlemmer, og ISF samler medlemmene til kunnskapsdeling og interaksjon. Gjennom ISF er Lillian derfor med på å sette agendaen for sikkerhetsområdet i Norge. Det har gjort henne til en etterspurt foredrags- og kursholder.

Forsker og foreleser

Hun foreleser også ved NTNU som førsteamanuensis. Lillian brenner for å undervise faget med en teoretisk basis, men har også mye praktisk erfaring. Det er fra NTNU hun har sin sivilingeniørgrad samt en doktorgrad i tilgangskontroll i helsesystemer.

Lillian har sju års erfaring som forsker i sikkerhetsgruppen til SINTEF IKT, og etablerte faget Programvaresikkerhet ved NTNU i Trondheim i 2006. Hun underviste også i faget i ni år. Valgfaget ble raskt populært med rundt 150 deltakere i året. Det skrives en del om at utviklere ikke lærer nok om sikkerhet i sin utdanning, og at det er en indirekte årsak til mange sårbarheter. Gjennom etablering og undervisning av faget Programvaresikkerhet har Lillian bidratt til at cirka 1000 av fremtidens systemutviklere kan mye om sikkerhet, som forhåpentligvis leder til at det utvikles bedre digitale løsninger.

Bygget opp kompetansemiljøer

Hun har også bygget opp statens kompetansemiljø for informasjonssikkerhet i Difi, og hun var ansvarlig for utarbeidelsen av handlingsplan for informasjonssikkerhet i statsforvaltningen (2015-2017). Hun har også vært med å etablere det som i dag er Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Gjennom sin rolle i Sopra Steria er Lillian med på å øke nivået av informasjonssikkerhet hos noen av selskapets største kunder, både i privat og offentlig sektor. Informasjonssikkerhet er en forutsetning for digitaliseringen, ikke minst i offentlig sektor. Nettopp derfor er Lillian en viktig person i digitaliseringen av Norge, blant annet med sin premissgivende rolle i Norsk Informasjonssikkerhetsforum, Difi og arbeidet hun gjør innen forskning og utdanning av neste generasjon teknologer.

• Miljø, energi

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap som tilbyr en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde omsetning på 34 milliarder kroner i 2015.

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.